دیجیتال مارکتینگ چیست: بررسی کانال ها و انواع بازاریابی دیجیتال

زمان مطالعه 7 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ انواع دیجیتال مارکتینک و کانال های آن کدامند؟ چالش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی دیجیتالی کدامند

دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه با بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان یک راه اضافی اما طلایی برای شرکت ها در نظر گرفته می شود تا به مشتریان نزدیک شوند و رفتار آنها را بهتر درک کنند. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های بازاریابی خود ترکیب می کنند.

2
(2)

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین به استفاده از کانال های دیجیتال مارکتینگ برای بازاریابی محصولات و خدمات برای مصرف کنندگان اطلاق می شود. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، موتورهای جستجوگر و دیگر کانال مشابه می شود. دیجیتال مارکتینگ با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بعد از پاسخ به سوال: دیجیتال مارکتینگ چیست برسیم به نحوه کار و انواع آن و در ادامه با کانال های مختلف آن آشنا شویم.

دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می کند؟

دیجیتال مارکتینگ به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک شرکت برای تبلیغات محصولات، خدمات و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می‌کند که برای دستیابی به موفقیت در آن، به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی نیاز دارد که گذر و فتح این مسیر توسط افراد حرفه ای که به عنوان بازاریاب دیجیتال چه در داخل شرکت و یا در خارج از شرکت های بازاریابی انجام می‌گردد. اگر نمی دانید مهارت های دیجیتال مارکتینگ کدامند ما در این مقاله ۱۵ مورد از این مهارت ها را لیست کردیم.

شرکت‌ها به‌طور سنتی بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو تمرکز داشتند. اگرچه این گزینه‌ها هنوز وجود دارند اما اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شد. در نتیجه دیجیتال مارکتینگ از طریق کانالهایی مثل وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها و هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتریانش در بر می‌گیرد، ورود کرد و به کار گرفته شد.

رشد فناوری و ترندهای جدید، شرکت‌ها را مجبور به تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود کرد. در روزهای ابتدایی ظهور دیجیتال مارکتینگ، ایمیل به یک ابزار بازاریابی محبوب تبدیل شد. سپس، تمرکز بر روی موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف گردید، که به کسب و کارها اجازه می داد تا آیتم ها و کلمات کلیدی را برچسب گذاری کرده تا مورد توجه قرار گیرند. همچنین توسعه سایت‌هایی مانند فیسبوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌ها را ردیابی و گرایش‌های مصرف‌کننده را تامین کنند.

گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال اکنون کار شرکت‌ها را برای بازاریابی محصولات و خدماتشان برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کنند.

طبق مطالعه مرکز تحقیقات Pew ، بیش از 75 درصد از بزرگسالان آمریکایی معمولاً با استفاده از تلفنهای خود بصورت آنلاین خرید خود را انجام دهند.

Pew Research Center

نکته مهم: دیجیتال مارکتینگ می‌تواند تعاملی باشد و اغلب برای هدف قرار دادن بخش‌های خاصی از پایگاه مشتریان استفاده می‌شود.


لیست 8 کانال از انواع دیجیتال مارکتینگ و ابزارهای آن

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ روزنامه ها و مجلات و یا تبلیغات پخش در تلویزیون و رادیو انجام می شد. البته این روشها هنوز هم وجود دارد و مورد استفاده قرار می گیرند. در مقابل کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته‌ و همچنان در حال انجام هستند. در زیر 8 مورد از متداول‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت بازاریابی خود در پیش بگیرند، لیست شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت‌ها ممکن است از کانال‌های متعددی در تلاش‌های بازاریابی خود بهره ببرند.


1. وب سایت

وب سایت مرکز تمام فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است و به خودی خود یک کانال بسیار قدرتمند به حساب می آید. وب سایت رسانه ای است که برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین مورد نیاز است. طراحی سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد، سریع و سازگار با موبایل (ریسپانسیو) و دارای قابلیت استفاده آسان باشد.


2. تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی، به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر سابق یا ایکس جدید، پینترست و فیسبوک راه اندازی کرده و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند و کاربران را بر اساس ویژگیهای جمعیت شناختی آنها مانند سن یا جنسیت تقسیم بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم ها برای PPC تبلیغات گوگل و فیسبوک است.


3. بازاریابی محتوایی

هدف بازاریابی محتوایی (Content Marketing) دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوای مورد علاقه آنها است. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، برگزاری دوره های آنلاین، اینفوگرافیک، پادکست و وبینارها است و معمولاً در یک وب سایت منتشر و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، SEO یا حتی کمپین های پرداخت به ازای کلیک تبلیغ می شود.


4. ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی (ٍEmail Marketing) هنوز هم یکی از موثرترین کانال های دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما در واقع این نوع بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهد تا به مشتریان بالقوه و هر فرد دیگری که به برندها و محصولات آنها علاقه مند است دسترسی پیدا کنند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال های دیجیتال مارکتینگ برای افزودن سرنخ به لیست ایمیل خود استفاده می کنند. سپس، با استفاده از ایمیل مارکتینگ، راه های جذب مشتری را ایجاد و آن را به مشتری واقعی تبدیل می کنند!


5. بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

اهداف اولیه کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی ایجاد آگاهی از برند و اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی شبکه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ و به عنوان یک کانال بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی محسوب می شوند.


6. افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یکی از قدیمی ترین ابزارهای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ است که معجزه اینترنت، جان تازه ای به آن بخشیده است. با بازاریابی مشارکتی یا افیلیت، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ و هر بار با بدست آمدن سرنخ یا فروش جدید، کمیسیون دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت های معروف از جمله آمازون یا دیجیکالا دارای برنامه های افیلیت مارکتینگ هستند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات آنها را می فروشند، پرداخت می‌کنند.


7. بازاریابی ویدیویی

یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجوی ویدیو در جهان است. بسیاری از کاربران اینترنت قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری، خواندن نظر یا فقط برای سرگرمی به این غول ویدیویی مراجعه می کنند.

بازاریابان دیجیتال می توانند از پلتفرم های مختلف بازاریابی ویدیویی مثل : فیسبوک، اینستاگرام و تیک تاک برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی استفاده کنند. شرکت‌ها بیشترین موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را با ادغام این روش با سئو، بازاریابی محتوایی و کمپین‌های بازاریابی در شبکه های اجتماعی بدست می آورند.


8. پیام کوتاه

شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات از پیام‌های متنی برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصت‌های جدید به مشتریان مشتاق استفاده می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپین‌های ارسال پیامک به مشتریان به آنها اجازه می‌دهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده با آنها در ارتباط مستقیم قرار بگیرند.


شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)  در دیجیتال مارکتینگ

KPI ها روش های سنجش شاخص های کلیدی هستند که شرکت ها می توانند عملکرد بلندمدت حوزه های بازاریابی خود را ائم از استراتژی های شرکت، اهداف و دستاوردهای مالی، فعالیت های عملیاتی و کمپین های دیجیتال مارکتینگ خود را اندازه گیری کنند و تلاش های خود را با رقبای خود مورد قیاس قرار دهند تا برای بهبود نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ خود اقدام کنند. نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که بازاریابان دیجیتال از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)  درست مانند بازاریابان سنتی استفاده می کنند.

رایج‌ترین KPI ها در دیجیتال مارکتینگ

  • مقالات وبلاگ: بازاریابان می توانند از این KPI برای تعیین تعداد دفعات انتشار پست های وبلاگ در هر ماه توسط یک شرکت استفاده کنند.
  • نرخ کلیک: شرکت ها می توانند از این KPI برای تعیین تعداد کلیک برای توزیع ایمیل استفاده کنند. این شامل تعداد افرادی است که یک ایمیل را باز کرده و برای تکمیل فروش روی لینک کلیک می کنند.
  • نرخ تبدیل: این معیار بر روی میزان تبدیل از فراخوان ها متمرکز است. این فراخوانها به اقدام از مصرف کنندگان می خواهند که اقدامات خاصی مانند خرید یک محصول یا خدمات را قبل از پایان دوره تبلیغات آنها انجام دهند. شرکت ها می توانند نرخ تبدیل را با تقسیم مشارکت های موفق بر تعداد کل درخواست های انجام شده تعیین کنند.
  • ترافیک در رسانه های اجتماعی: این KPI در رسانه های اجتماعی شرکت ها از طریق تعداد لایک، فالوو، بازدید، اشتراک‌گذاری و/یا سایر اقدامات قابل اندازه‌گیری است.
  • ترافیک وب سایت: بازاریابان می توانند از این معیار برای ردیابی تعداد افرادی که از وب سایت یک شرکت بازدید می کنند استفاده کنند. مدیریت شرکت می تواند از این اطلاعات برای درک اینکه آیا طراحی و ساختار سایت به فروش کمک می کند یا خیر؟ استفاده کند.

اگر نمیدانید فراخوان به اقدام چیست ؟ کلیک کنید.


چالش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای تامین کنندگان آن ایجاد می کند. کانال های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال ها و نحوه استفاده گیرنده ها از آنها مطلع بوده و بدانند چگونه از این کانال ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود استفاده کنند.

چالش تسخیر و استفاده از داده ها به طور موثر نشان می دهد که دیجیتال مارکتینگ نیازمند رویکردی به بازاریابی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است. برای مثال، ممکن است نیاز باشد که یک شرکت از تکنیک‌های مختلفی مانند نقشه‌های حرارتی وب‌سایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر مشتری و اشکال جدید رفتار مصرف‌کننده استفاده کند.


سوگیری ضمنی (ناخودآگاه) در دیجیتال مارکتینگ

سوگیری ضمنی راهی برای ورود به بازاریابی دیجیتال دارد، حتی زمانی که بازاریابان و شرکت‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که این کار انجام نمی‌شود. سوگیری ضمنی به نگرش ها و کلیشه هایی اشاره دارد که به طور خودکار و بدون هیچ گونه آگاهی رخ می دهند. در اینجا می توانید در مورد بهینه سازی تجربه مشتری بخوانید.

الگوریتم‌ها بخشی از پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ هستند، که وقتی شرکت‌ها استراتژی‌های بازاریابی خود را ایجاد می‌کنند، اهمیت زیادی به آن‌ها می‌دهد و اغلب با هدف بی‌طرف بودن ایجاد می‌شوند. با این حال، نیت همیشه با نتیجه منطبق نیست زیرا الگوریتم‌ها توسط افراد مختلف، از جمله مهندسان، توسعه‌دهندگان، دانشمندان داده و بازاریابان برنامه‌ریزی می‌شوند که همگی با سوگیری‌های ضمنی خود همراه هستند. این بدان معنی است که آنها ممکن است داده ها را به روش های خاصی برنامه ریزی، وارد و دستکاری کنند، بدون آن که معنایی داشته باشد.

چیزی به سادگی افزودن عکس‌ها یا ویدیوهای استوک به یک کمپین می‌تواند با تعصب ضمنی همراه باشد. به عنوان مثال، شرکت‌ها ممکن است به طور ناخواسته از تصاویر و ویدیوهای افراد سفیدپوست دگرجنس‌گرا استفاده کنند، در حالی که سیاه‌پوستان، بومی‌ها و سایر رنگین پوست‌ها را به همراه افرادی با تیپ‌های بدنی و توانایی‌های مختلف کنار گذاشته و حذف کنند.


نتیجه

در گذشته برخی از بزرگترین کمپین های تبلیغاتی جهان از طریق روش های سنتی اجرا می شدند، اما تغییر در نحوه مصرف رسانه ها توسط مردم، شرکت ها را مجبور کرد تا تمرکز خود را به سوی دیجیتال مارکتینگ (که در حال حاضر به همان اندازه بزرگتر از تبلیغات و بازاریابی سنتی است و با ادامه تغییر فناوری در حال تکامل است) تغییر دهند.

با توجه به تمام مطالب گفته شده در این مقاله، همکاران ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ آوادیس با تخصص در این حوزه می توانند راهنمای شما باشند تا محصول و خدمات شما را به روش هایی پر از خلاقیت با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان نشان دهند و به جذب مشتری هدفمند برای برند شما کمک کنند.

میانگین امتیاز : 2 / 5. تعدا آرا : 2

ثبت امتیاز شما به این مطلب

niloofar fendereski
نویسنده
نیلوفر فندرسکی
من كارشناس ارشد معماری هستم و مدرک پایه ۳ اجرا در معماری دارم. بخاطر علاقه ام به دنیای وب با هدف استفاده از تکنولوژیهای روز تصمیم گرفتم در حوزه تولید محتوای وب سایت و سوشال مدیا فعالیت کنم. امیدوارم مطالبم مورد پسند و استفاده خوانندگان قرار بگیرد.

سوالات متداول

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری به بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق کانال های دیجیتال می پردازد که شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیو و وب سایت و غیره است.

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) روشی است که شرکت ها به وسیله آن ترافیک وب سایت های خود را با هدف بالا بردن رتبه سایت و نام کالای خود در صفحه نتایج استفاده می کنند. شرکت ها سئو را در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود اعمال می کنند تا نام برند و وب سایت آنها به طور فزاینده ای برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده شود.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی هر گونه بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام شده و منحصراً در وب سایت ها ظاهر می شود و با بازاریابی دیجیتال که شامل بازاریابی اینترنتی و همچنین بازاریابی در سایت های رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن همراه است، متفاوت می باشد.

چه مهارت هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

نوشتن محتوا و مهارت های ارتباطی برای انتقال موثر داستان محصول خود به مشتریان یک مهارت ضروری است. همچنین مهارت تجزیه و تحلیل داده ها برای درک اینکه کمپین های بازاریابی شما چقدر خوب عمل می کنند و کجا می توان آنها را بهبود بخشید و در نهایت، رسانه های اجتماعی و سایر مهارت های آنلاین مهم می باشد.

دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده چیست؟

بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین نیز می گویند، ترویج برندها برای ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر اشکال ارتباطات دیجیتال است. می تواند شامل ایمیل، رسانه های اجتماعی و تبلیغات مبتنی بر وب، بلکه پیام های متنی و چند رسانه ای به عنوان یک کانال بازاریابی است.

نظرات کاربران

فرهمند19 مهر 1402

ممنون ميشم راهنمايي كنين كه چجوري ميتونيم وارد بازار كار ديجيتال ماركتينگ بشيم؟

    آوادیس20 مهر 1402

    درود ، این بحث کمی طولانی هست و در کامنت نمی گنجه اما جهت اطلاع شما بهتره اول علایق و نقاط قوت خود را در بازاریابی دیجیتال تعیین کنید. این می تواند شامل تولید محتوا، مدیریت رسانه های اجتماعی، سئو، تبلیغات پولی، بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر باشد.
    دریافت مدرک مرتبط مانند بازاریابی، تجارت یا ارتباطات را در نظر بگیرید. اگرچه همیشه ضروری نیست، اما می تواند یک مزیت رقابتی به شما بدهد.
    از طرف دیگر، می‌توانید در دوره‌های آنلاین شرکت کنید یا در کارگاه‌های آموزشی دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید که مقرون به صرفه‌تر هستند و می‌توانند به همان اندازه ارزشمند باشند.
    حضور آنلاین خود را ایجاد کنید، از جمله یک وب سایت شخصی، وبلاگ و پروفایل های رسانه های اجتماعی فعال. نشان دادن تخصص خود در بازاریابی دیجیتال به ایجاد اعتبار کمک می کند و شما به این ترتیب به بازار کار دیجیتال مارکتینگ وارد می شوید.

شما نظری در این مورد ندارید؟