Telegram marketing

راهنمای بازاریابی در تلگرام (تلگرام مارکتینگ)

زمان مطالعه 6 دقیقه
بازاریابی تلگرام

گروه های تلگرام یک ابزار عالی برای بازاریابی در تلگرام هستند و به کسب و کارها اجازه می دهند به راحتی به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنند. اما چطور تلگرام مارکتینگ خود را شروع کنیم؟چگونه می‌توان مخاطبین رسانه‌های اجتماعی مثل تلگرام را افزایش داد و با یک بازاریابی تلگرامی هدفمند، سود کسب کرد؟

0
()

اهمیت تلگرام مارکتینگ

در حال حاضر تلگرام، یکی از رسانه‌های اجتماعی بسیار محبوب در بین کاربران ایرانی است که دارای امکانات بسیار عالی برای استفاده‌های تبلیغاتی و تجاری است. همین موضوع باعث شده است تا درصد عظیمی از کاربران و صاحبین کسب و کارهای مختلف فعالیت تجاری خود را در این شبکه آغاز کنند.

اما نکته اینجاست که آیا تمامی آن‌ها موفق هستند و آیا تلاش‌های آن‌ها آن‌گونه که باید نتیجه بخش است؟ جواب در بسیاری از موارد خیر است و دلیل این موضوع هم رعایت نکردن برخی اصل ساده است که در این مقاله ما در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم. اما پیش از هر چیزی بدی نیست تا کمی در مورد بازاریابی در تلگرام (تلگرام مارکتینگ) اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

در اینجا با انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.


دلایل استفاده از تلگرام مارکتینگ

  1. همانطور که گفته شد تعداد زیاد کاربران ایرانی از این پیام رسان استفاده می کنند.
  2. امنیت در تلگرام مزیتی فوق العاده می باشد.
  3. کانال های تلگرام توان آن را برای بازاریابی شبکه های اجتماعی افزایش می دهد.
  4. ربات های تلگرام ایده ای جذاب در زمان خودش تا بحال برای بازاریابی اینترنتی و فعالان این عرصه بوده است.
  5. ۵.استفاده از تمامی امکانات تلگرام برای مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی رایگان می باشد.
  6. نیازی به فضای ذخیره سازی ندارد.

جذب مخاطبین فعلی به کانال تلگرام

همیشه دلیل خوب به مخاطبین خود بدهید تا به عضویت کانال یا گروه تلگرام در بیایند. صادق باشید و دقیقاً به آن‌ها بگویید که با دنبال کردن شما چه چیزی به آن‌ها می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود تا شما کاربران و مخاطبین هدف خود را به سادگی به سوی کانال و یا گروه خود هدایت کنید.

برای اینکه بتوانید کاربران بیشتری را از صفحات اجتماعی مختلفی که قبلاً داشتید به کانال تلگرامتان دعوت کنید، محتوای متفاوتی را در کانال تلگرام قرار دهید تا مخاطبین شما با اشتیاق بیشتری تلگرام شما را دنبال کنند. استفاده همزمان از فیلم‌های کوتاه، تصاویر اینفوگرافیک، صوت‌های کوتاه و متون مربوط به کسب و کارتان می‌تواند تأثیر بیشتری روی کاربران بگذارد. 


راهکارهای جذب مخاطبین جدید به کانال یا گروه تلگرامی

۱.تبلیغ در کانال و گروه‌های مرتبط و تخصصی تلگرام

برای مثال شاید شما به فکر طراحی سایت فروش لوازم آرایشی و بهداشتی باشید. جامعه مخاطب شما بانوان و تمامی مشاغل مرتبط به آن‌ها همانند آرایشگاه‌های زنانه است. این جامعه هدف شما به نظرتان جامعه هدف چه اصناف دیگری می‌تواند باشد ؟ مزون‌ها و مجموعه‌های آشپزی و … یکی از راهکارهای بسیار کارآمد برای شما تبلیغ در تمامی کانال‌های مرتبط با قشر هدف شما است.


۲.تبلیغ در کانال‌های معرفی

یکی از بهترین روش‌هایی که در ابتدای شروع فعالیت کانال‌های تلگرام بازخورد خوبی داشت تبلیغات در کانال‌هایی که مرجع معرفی بقیه کانال‌ها هستند، است. به دلیل اینکه امکان جستجوی تمامی کانال‌ها در تلگرام برای عموم افراد امکان پذیر نیست، افراد زیادی در کانال‌های معرفی عضو می‌شوند تا از کانال‌های مختلف مطلع شوند. معمولاً مخاطبین این کانال‌ها از بیست هزار نفر به بالا باشد نتایج خوبی به‌دست خواهید آورد.

معمولاً در این گونه کانال‌ها برای اینکه پست آخر به مدت زمان خاصی باشید قیمت‌های بیشتری دریافت می‌کنند. این روش اوایل کار کانال تلگرام بازخورد خوبی داشت چون امکان جدیدی در تلگرام بود و کاربران مشتقانه تر کانال‌های مختلف را دنبال می‌کردند ولی به مرور چون حجم کانال‌ها بیشتر می‌شود کاربران خیلی سخت‌تر در معرض تبلیغات شما قرار می‌گیرند.


۳.تبادل لینک در تلگرام یا بقیه شبکه های اجتماعی و یا حتی وب سایت ها

شما می‌توانید بر اساس مخاطبین هدف مشترکی که با کسب و کارهای مختلف دارید با کانال آن‌ها تبادل لینک داشته باشید. روال کار به این صورت است که تعیین می‌کنید پست آخر باشید یا نه؟، چه مدت زمانی؟ و از چه ساعتی تبادل را شروع کنید؟ پس از تفاهم در یکی دو دقیقه، عکس و متن تبلیغی را برای یکدیگر می‌فرستید تا در زمان به تفاهم رسیده تبادل را شروع کنید.
برای تبادل لینک از افراط بیش از حد دوری کنید. با هر کانالی تبادل لینک نداشته باشید چون اگر تبادلات لینک با حوزه‌های غیر مرتبط با فعالیت کانالتان داشته باشید به اعضای خود بی احترامی کرده‌اید و به مرور ریزش اعضای کانال خواهید داشت.


۴.تبلیغات تلگرام در سایت

اگر سایت فعالی دارید که بازدیدکنندگان خوبی هر روز از سایتتان استفاده می‌کنند بهتر است در صفحه اصلی سایت یا صفحه تماس با ما حتماً کانال تلگرامتان را معرفی کنید و دلیلی به کاربران بدهید تا عضو کانالتان شوند.


۵.تبلیغات تلگرام در قالب ایمیل مارکتینگ

اگر با ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایملی آشنایی دارید و به‌طور مرتب و هدفمند کمپین‌های ایمیلی یا خبرنامه دارید حتماً در چند ایمیل کانال تلگرام خود را معرفی کنید.


۶.تبلیغات تلگرام در اینستاگرام و دیگر صفحات اجتماعی

اگر صفحات اجتماعی مختلفی دارید که کاربران زیادی را جذب کرده‌اید همین کاربران را به کانال تلگرام خود هدایت کنید و سعی کنید مطالب مختلفی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی در کانال خود ارائه کنید. با توجه به اینکه اینستاگرام یکی از رسانه‌های اجتماعی محبوب است حتماً در قسمت معرفی و یا در تصاویر، کانال خود را معرفی کنید. این راه یک از روش های بازاریابی شبکه های اجتماعی است.


۷.استفاده از آدرس کانال در زیر تمامی مطالب منتشر شده

در همه پست‌های خود در تلگرام، چه تصویر چه متن، از آدرس استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا افرادی که پست‌های شما را برای دوستان خود به اشتراک می‌گذارند با کانال شما هم آشنا شوند. در پایان نیاز به ذکر است که تمامی این موارد در صورت نداشتن برنامه‌ریزی منسجم و محتوای مناسب بازدهی چندانی ندارد. امروزه موسسات و یا افرادی هستند که به صورت تخصصی وظیفه مدیریت و عضوگیری کانال‌های تلگرامی شما را بر عهده می‌گیرند. در صورتی که کانال تلگرام شما نقش پر رنگی را در کسب و کار شما بر عهده دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم که با کمک از این موسسات و افراد بازدهی خود را به بالاترین حد ممکن برسانید.


تاریخچه تلگرام

آمار کاربران فعال تلگرام که بالغ بر ۱۶۲میلیون نفر در روز است. زمانی که در فوریه ۲۰۱۴نرم‌افزار «واتس‌آپ» برای چهار ساعت متوقف شد، حدود پنج میلیون نفر در نرم‌افزار تلگرام ثبت‌نام کردند. این برنامه به سرعت در جدول رده‌بندی فروشگاه‌های برنامه موبایل رشد کرد و به برترین برنامه رایگان در ۴۶ کشور از آلمان تا اکوادور تبدیل شد. در آمریکا و چند کشور دیگر نیز تلگرام به رتبه نخست شبکه‌های اجتماعی دست یافت و بالاتر از فیس‌بوک، واتس‌آپ، کیک و … قرار گرفت.

اما واقعاً تلگرام از کجا آمده است؟ برخلاف شایعات متعدد درباره هندی بودن منشاء این برنامه، دو برادر روس به نام «های پل» و «نیکلای دوروف» این برنامه را طراحی کرده‌اند. آنها بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی این کشور یعنی VKontakte  را نیز راه‌اندازی کرده‌اند که نمونه روسی فیس‌بوک به حساب می‌آید. تلگرام در حقیقت یک سرویس پیام‌رسان است که سرعت واتزاپ و سبکی نرم‌افزار Snapchat را با اقدامات امنیتی تازه در هم آمیخته است.

واتس‌آپ سرآغازی برای محبوبیت تلگرام شد و به نظر می‌رسد این برنامه همچنان شاهد افزایش تعداد کاربر است و بدون شک این روند ادامه خواهد یافت.


شباهت تلگرام با واتزاپ

به نظر می‌رسد تلگرام از بسیاری جهات یک نسخه کامل از واتس‌آپ باشد، از علایم کنترل سبز که هنگام دریافت پیام ظاهر می‌شود تا شکل و شمایل استیکرهای آن و همچنین قابلیت مشاهده وضع آنلاین یک دوست و ارسال عکس، ویدیو، مکان، تماس و اسناد را دارد. هرچند این نرم‌افزار چندان ویژه نیست اما ویژگی‌های امنیتی و سرعتی آن بسیار مناسب است. شرکت سازنده ادعا می‌کند این برنامه سریع‌ترین و ایمن‌ترین سیستم پیام‌رسان در بازار جهانی است که البته بخشی از آن مربوط به پروتکل منبع باز MTProto است.

در حقیقت تلگرام چنان به امنیت MTProto اطمینان داشت که وعده داده بود به فردی که بتواند آن را هک کند، ۲۰۰هزار دلار جایزه می‌دهد. البته این موضوع چندان هم عجیب نیست اما جوایز با این حجم معمولاً برای پیدا کردن ایرادهای امنیتی بزرگ در نرم‌افزار به کار می‌رود.

نیکلای دوروف که یکی از سازنده‌های نرم‌افزار تلگرام (برادر بزرگتر پاول دوروف) است، به نشریه اینترنتی TechCrunch می‌گوید: نخستین دلیل برای حمایت از این برنامه و ساختش آن بود که ابزاری مخابراتی تهیه شود که سازمان‌های اطلاعاتی روسیه نتوانند به آن راه یابند. این برنامه ویژگی‌هایی دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تا مکالمات امنی را با دوستانشان داشته باشند.

به گفته این شرکت مکالمات مخفی به‌طور کامل رمزگذاری می‌شوند و هیچ ردی از آنها در سرور تلگرام باقی نمی‌ماند. در این قسمت یک تایمر خود ویرانگر در پیام‌ها تعبیه می‌شود که بازه آن از دو ثانیه تا یک هفته است. همچنین می‌توان با استفاده از یک تصویر که نشان‌دهنده کلید رمزگذاری است و با مقایسه کلید رمزگذاری خود و دوستتان، از امنیت تلفن همراهتان اطمینان پیدا کنید.

اما با وجود پیچیدگی و ایمنی که شرکت سازنده درباره این برنامه ادعا می‌کند، هیچ روش رمزگذاری ایده آل نیست. این شرکت در حقیقت مجبور شده جایزه‌ای ١٠٠هزار دلاری را به فردی ارائه کند که یک باگ اساسی در این برنامه یافته است. اما محبوبیت برنامه دلیل دیگری هم دارد.


دلیل محبوبیت تلگرام

محبوبیت تلگرام فقط به خاطر استانداردهای امنیتی بسیار عالی نیست. منبع باز بودن این نرم‌افزار یکی از دلایل اصلی محبوبیت این نرم‌افزار است که به تمامی برنامه‌نویسان امکان ساخت نسخه‌های متنوعی از این نرم‌افزار را می‌دهد. بیشتر نرم‌افزارهای پیام‌رسان مدرن مانند واتس‌آپ، یک برنامه تهیه می‌کنند و آن را قفل می‌کنند. البته نمی‌توان آنان را مقصر دانست، زیرا حفظ یک زبان متحد و امنیت در چند برنامه بسیار مشکل است.

همچنین درآمدزایی از یک بستر نرم‌افزاری به استراتژی زیربنایی آن بستگی دارد. با این حال برادران دوروف با اجازه دادن به برنامه‌نویسان طرف سوم توانسته‌اند به موفقیت دست یابند. از آن مهم‌تر آن‌که تلگرام به‌عنوان یک سازمان غیرانتفاعی فعالیت می‌کند و قصد ندارد برای خدماتش هزینه‌ای دریافت کند.


طرز فکر جالب سازندگان تلگرام

در بخش سؤال و جواب این شرکت آمده است: «قرار نیست تلگرام درآمدزایی کند این برنامه هیچ‌گاه برای دستیابی به سرمایه خارجی تبلیغاتی ارائه نمی‌کند. نمی‌توان آن را فروخت. ما یک بستر کاربری نمی‌سازیم بلکه یک برنامه پیام‌رسان برای مردم تهیه می‌کنیم.

اگر تلگرام سرمایه خود را از دست بدهد، از کاربرانش تقاضای کمک می‌کند. این یک برنامه کدگذاری پیام برای گروه نیست. با توجه به این‌که این برنامه از شماره تماس‌های تلفن فرد استفاده می‌کند، یک شناسایی کننده است اما گامی مهم در جهت دستیابی به بسترهای پیام رسانی با کدگذاری پیشرفته است که همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

حال که با پیشینه این نرم‌افزار آشناتر شدید نوبت به بررسی نکات مهم برای افزایش بازدهی زحمات شما در این بستر تبلیغاتی می‌رسد.


کلام آخر

در صورتی که در زمینه مارکتینگ در تلگرام و یا بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی تخصص دارید تجارب خود را با ما و دیگر خواننده‌های این مقاله در میان بگذارید. اما اگر در این زمینه نیاز به کمک دارید و به دنبال کارشناسان بازاریابی هستید با ما تماس بگیرید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟