How to choose the best social media platform for your business

انتخاب بهترین پلتفرم سوشال مدیا مناسب بازاریابی کسب و کار

زمان مطالعه 4 دقیقه
انتخاب پلتفرم سوشال مدیا مناسب برای کسب و کار

نمی‌توانیم منکر تأثیر شبکه‌های اجتماعی در رشد کسب‌وکارهای اینترنتی و برندینگ شد. در کنار مقرون‌ ب ه‌صرفه بودن، نکات کلیدی و حساسی هم دارد که رعایت آن‌ها به‌خصوص برای برندینگ و فعالیت‌های دراز مدت، بسیار حیاتی و ضروری است.

0
()

بد نیست تا حداقل برای یک‌بار سیاست‌های مجموعه و شرکت خود را در این راستا بازبینی کنید و نقاط ضعف آن را برطرف کنید. در ابتدا مهم‌ترین قدم انتخاب بهترین سوشال مدیا متناسب با نوع کسب‌و کار شما در ایران است.


انتخاب بهترین سوشال مدیا

بدون شک حضور در شبکه‌های اجتماعی بیشتر، برای هر کسب‌وکاری حائز اهمیت است ولی به‌شرط آنکه کمیت جای کیفیت را نگیرد. اگر در یک شبکه حضوری پررنگ و فعال و حساب‌شده داشته باشید بهتر از آن است که در چند شبکه فقط حضورداشته باشید. بنابراین بر اساس توانایی‌ها، مطالب، نوع فعالیت و مخاطب و سیستم مدیریتی که در اختیار دارید، بهترین سوشال مدیا در ایران را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید و در صورت موفقیت در آن و امکان گسترش آن، شبکه‌های بیشتر را به آن بی افزایید. در اینجا با انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

به‌عنوان‌مثال شبکه‌های اجتماعی پینترست و اینستاگرام، عکس محور هستند و برای مشاغلی که با تصویر می‌توانند محتوا را به مخاطب برسانند بیشتر توصیه می‌شوند. مشاغلی مرتبط با پوشاک، دکوراسیون و …. از این دسته‌اند. ضمن آنکه بیشترین مخاطبین آن‌ها را بانوان و جوانان تشکیل می‌دهند و آمارها نشان می‌دهد که مخاطبین پینترست معمولاً به لحاظ تحصیلات و سطح درآمد، از اینستاگرام بالاتر می‌باشند. پس مطالب را به شکل مطلوب‌تری دسته‌بندی کنید و به مخاطب هدف نزدیک‌تری ارائه نمایید. اگر با کار با اینستا آشنایی ندارید مطلب آموزش اینستاگرام را بخوانید.


فیس‌بوک همچنان دارای مخاطب بسیار بیشتری نسبت به دیگر شبکه‌هاست و نشر مطالب در آن ویژگی‌ها و سهولت‌های بیشتری دارد. امکان گذاشتن فیلم و متن و عکس و لینک و …به شکل هم‌زمان و خاصیت انتشار ویروسی بیشتر در آن، می‌تواند از مزیت‌های ترویج برند شما باشد. ولی این را هم در نظر بگیرید که بیشتر مخاطبین آن برای ارتباط با دوستان و آشنایان و اعضای خانواده و شاید حتی سرگرمی در آن حضور دارند، پس در تبلیغات و برندینگ اینترنتی خود باید کلیات علایق آن‌ها را در نظر گرفته و موجب دلسرد شدن آن‌ها از صفحه خود نشویم.


لینکدین بیش از دیگر شبکه‌ها، بار تجاری و کاری را بر دوش می‌کشد. مخاطبین آن (طبق آمار) بیشتر آقایان بوده و معمولاً کاربران این شبکه دارای تخصص، تحصیلات و درآمد بالاتری هستند. معرفی کسب‌وکار و محصولات و خدمات شما چنانچه در آن افراط نشود و استراتژی معقولی داشته باشد، نه‌تنها موجب دل‌زدگی افراد نمی‌شود بلکه حتی می‌تواند بیشتر از دیگر شبکه‌ها مورد استقبال قرار گیرد. برای جذب نیروی انسانی و پیشنهاد‌های کاری نیز بستر مناسبی است و بسیاری از کاربران با این اهداف در لینکدین حضور دارند. پس محتوای پروفایل و مطالبتان را حرفه‌ای انتخاب کنید و بر اصول آن پایبند باشید.


توییتر نیز می‌تواند برایتان کارایی لازم را داشته باشد. به‌خصوص اگر حرفه شما به اطلاع‌رسانی‌های مستمر و روزمره نیاز دارد و جنسیت مخاطب در آن تأثیر چندانی ندارد، توییتر می‌تواند کمک بزرگی به نشر مطالب شما کند. اگر با نحوه کار با توییتر آشنا نیستید این مقاله آموزش توییتر فارسی به شما کمک می کند.


راه‌کارهای مدیریت شبکه‌ اجتماعی

– مهم‌ترین نکته شاید محتوا و تاکتیک‌هایی باشد که برای این شبکه‌ها در نظر می‌گیرید. حتماً بر مبنای یک فعالیت از پیش تعریف‌شده قدم بردارید و دقیقه بدانید قرار است چه مطالبی در چه بازه زمانی و برای چه نوع از مخاطبین ارائه کنید. به اصول خود پایبند باشید و مخاطبینتان را بانظم در شبکه‌هایتان آشنا کرده و عادت دهید.
– مطالب دست‌اول ارائه کنید و اگر محتوای مناسبی پیدا کردید از کپی آن حذر کرده و تنها آن را به اشتراک بگذارید. تولید محتوا اولویت بیشتری دارد، از اشتراک‌های مکرر از دیگر صفحات نیز پرهیز کنید تا در راستای برندینگ گام بردارید.
– چند بار پست را بخوانید و مطمئن شوید از اصول نگارشی مناسبی برخوردار است غلط‌های املایی و تایپی ندارد.
– از هشتگ‌ها نهایت استفاده را ببرید ولی افراط نکنید. تنها هشتگ‌های کاملاً مرتبط و فکر شده را تعیین کنید و برای آن‌ها خط‌مشی مناسبی تعریف کنید.
– به‌هیچ‌عنوان اقدام به خریداری فالوئر و دنبال کننده، نکرده و مخاطبین علاقه‌مند به حرفه خود را پیدا کنید. خرید دنبال کننده با تبلیغات برای شبکه‌های اجتماعی فرق می‌کند. هراندازه تبلیغات می‌تواند مفید باشد، خرید فالوئر می‌تواند مضر باشد.به‌عنوان‌مثال فیس‌بوک مطالب شمارا به حدود ده درصد از فالوئرهای شما ارسال می‌کند. هر چه تعداد اعضای غیرواقعی شما بیشتر باشد  تعداد اعضای واقعی پیج شما که مایل به دنبال کردن مطالب شما هستند، کمتر مطالب شمارا می‌بینند.
– پست‌های زیاد در ساعات کم نگذارید. تعداد پست‌ها را در حد مناسبی تعیین کنید که در طول شبانه‌روز برای اعضا آزاردهنده نباشد. آن‌ها فقط وارد نمی‌شوند که مطالب شمارا ببینند.
– مرتب و مکرر از خودتان تبلیغ نکنید و اسم و برند خود را تکرار نکنید. آن‌ها می‌دانند چه برندی رادارند دنبال می‌کنند و تا حد نیاز با شما آشنا هستند.
-هیچ‌کس تمایل ندارد با یک ربات یا یک ماشین هم‌صحبت شود. کاربران توقع دارند نیروی انسانی گرداننده شبکه‌های اجتماعی، با آن‌ها در ارتباط بوده، مطالب و نظرات آن‌ها را بخواند و به آن‌ها جواب درست دهد. همواره از افرادی برای مدیریت شبکه‌های خود استفاده کنید که در حد لازم با جزییات و سیاست‌های مجموعه شما آشنا باشد، اختیارات لازم را داشته باشد و از ادبیات هر شبکه اجتماعی در حد نیاز برخوردار باشد. توجه داشته باشید که پاسخ‌های شمارا تنها همان شخص سؤال‌کننده نمی‌خواند بلکه برای همه اعضای شبکه قابل‌رؤیت و قضاوت است.
– در فعالیت‌های اجتماعی‌تان صبور بوده و حضور فعال و باثباتی داشته باشید. کاربران جدید خیلی زود متوجه تفاوت یک پیج فعال و باثبات و یک پیج غیرفعال و نسنجیده می‌شوند و عکس‌العمل آن‌ها کاملاً بستگی به عمل شما دارد.
– تا حد امکان از تصاویر مرتبط با نوشته‌تان بهره ببرید. تصاویر می‌توانند نقش بسیار پررنگی در محبوبیت پست‌های شما داشته باشند. ارتباط با تصاویر و اینفوگرافیک‌ها بسیار سریع بوده، لایک و اشتراک‌های بیشتری جذب کرده و بیشتر از متن در ذهن مِهم‌اند. خیلی بیشتر جلب‌توجه می‌کند و امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های بیشتری را برای شما و مخاطبینتان دارد.
– تلاش کنید در ساعات مناسب در شبکه‌های اجتماعی مطلب بگذارید. این امر به بازدید بیشتر پست‌هایتان کمک کرده و نتیجه بهینه‌ای برایتان به دنبال دارد. تصویر زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند.


کلام آخر

در صورتی که شما در کسب و کار خود از این روش ها استفاده میکنید و راهکارهای بهتری را میشناسید با ما و خوانندگان ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

نظرات کاربران

کوروش25 خرداد 1402

عالی بود

شما نظری در این مورد ندارید؟