13 ابزار محبوب طراحی سایت با هوش مصنوعی

زمان مطالعه 11 دقیقه
طراحی سایت با هوش مصنوعی، طراحی وب سایت با هوش مصنوعی، ساخت سایت با هوش مصنوعی، ساخت وب سایت با هوش مصنوعی، طراحی وب با ai

ابزارهای طراحی سایت با هوش مصنوعی زیادی در بازار وجود دارد، اما انتخاب اینکه کدام یک ارزش زمان، انرژی و بودجه شما را دارند، می تواند دشوار باشد. ما 13 مورد از بهترین ابزارهای طراحی وب سایت با هوش مصنوعی را گردآوری کرده ایم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

0
(0)

طراحی سایت با هوش مصنوعی به عنوان یک راهکار خلاقانه جدید برای پیشرفت بهتر و رقابت در دنیای وب به شما کمک می‌کند. البته فراموش نکنید این ابزارها همگی به عنوان دستیار شما در طراحی وب سایت عمل می کنند و در نهایت به بهبود کسب و کار آنلاین شما کمک خواهند کرد.


چرا از ابزارهای طراحی سایت با هوش مصنوعی استفاده کنیم؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت ابزارهای طراحی وب سایت هوش مصنوعی این است که کار راه هوشمند می کنند و فرآیند طراحی سایت را ساده می‌کنند. اگر در سال 2010 یک طراحی گرافیک سایت منحصر به فرد نیاز داشتید، باید آن را به صورت دستی می ساختید. در سال 2023، دیگر اینطور نیست.

دیگر می‌توانید به ابزارهای هوش مصنوعی تکیه کنید تا برخی از کارها را برای شما انجام دهند. البته فقط برخی از کارها را می توانید بصورت هوشمند انجام دهید چون این ابزارها هنوز کامل نیستند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت ابزارهای طراحی سایت با ai این است که میزان انجام برخی از کارهای تکراری مورد نیاز برای ساخت تصاویر را کاهش می‌دهند.

بعلاوه، اگر برای شروع کار وب سایت خود مشکل دارید یا نیاز به الهام از طراحی های موجود داشته باشید، ابزارهای هوش مصنوعی می توانند این شکاف را پر کنند. البته استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی سایت معایبی دارد که نباید نادیده گرفته شوند. برای استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ اینجا را بخوانید.


یک ابزار خوب طراحی وب سایت با هوش مصنوعی چیست؟

دقیقاً چه چیزی یک ابزار طراحی وب سایت با هوش مصنوعی را مفید و کارآ می کند؟ در ادامه چند روش برای مقایسه ابزارهای بالقوه قبل از تصمیم برای استفاده از آنها را نوشتیم.

کاربر پسند با انطباق آسان

هنگام انتخاب ابزارهای طراحی وب سایت با ai، به دنبال ابزارهایی باشید که کاربر پسند باشند و می توانید به سرعت آنها را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید: این ابزارها منابعی برای صرفه جویی در زمان ارزشمند و پول شما هستند. اگر یادگیری آنها سخت باشد و براحتی انطباق پیدا نکنند، استفاده از آنها می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.


رایگان باشد یا قیمت مناسب داشته باشد

ابزارهای هوش مصنوعی طراحی وب سایت زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان هستند. بنابراین، قبل از اینکه مقدار قابل توجهی از بودجه خود را صرف آن کنید، دو بار فکر کنید. می توانید یک گزینه رایگان یا با قیمت مناسب تر در دسترس پیدا کنید.


زندگی را آسان تر کند

ابزارهای طراحی وب سایت هوش مصنوعی محبوب هستند چون میزان کار یدی مورد نیاز برای موفقیت وب سایت شما را کاهش می دهند. بنابراین، بهترین انتخاب باید زندگی شما را ساده کند و روند طراحی سایت شما را ساده کند. اگر احساس می کنید که ابزار انتخابی این کار را نمی کند، وقت آن است انتخاب دیگری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ساخت بنر با هوش مصنوعی


13 بهترین ابزار طراحی سایت با هوش مصنوعی

اگر برای ساده کردن فرآیند طراحی سایت خود آماده هستید: با 13 تا از بهترین ابزارهای طراحی وب سایت با هوش مصنوعی آشنا شوید.

1. Uizard

ابزار طراحی سایت با هوش مصنوعی : Uizard
ابزار طراحی سایت با هوش مصنوعی : Uizard

Uizard یک انتخاب مناسب برای کسانی است که به دنبال ابزارهای طراحی سایت با هوش مصنوعی هستند. برای مبتدیان مناسب است و به لطف دستیار طراحی مجهز به هوش مصنوعی آن، ایجاد رابط‌های کاربری، برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها آسان می‌شود. Uizard منحصر به فرد است زیرا عملکرد و طراحی را به اندازه هم مهم شمرده است. در Uizard می توانید ایده های طراحی شده با دست را در عرض چند دقیقه به نسخه دیجیتال تبدیل کنید.

برای شروع نیازی به ایده اولیه رابط گرافیکی ندارید و می توانید از رابط‌های از قبل طراحی شده در این پلتفرم استفاده کنید. سپس، هوش مصنوعی این پلتفرم، یک سبک طراحی UX منحصر به فرد برای شرکت شما ایجاد می‌کندو به شما امکان می‌دهد از دستیار متن خود برای ایجاد زیرعنوان ها، عناوین و متن CTA صفحه استفاده کنید. می‌توانید دارایی‌های طراحی را که از قبل دارید در وبسایت آپلود کنید تا از منسجم شدن هویت بصری برندتان اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید یک تصویر کلی آپلود کنید تا این ابزار هوشمند برای شما یک قالب زیبا ایجاد کند.

نکته برجسته: Uizard یک هیت مپ ارائه می دهد تا آمار دقیقی از مکان هایی که بازدیدکننده شما از آن بازدید می کند را داشته باشید.


2.FontJoy

ابزار طراحی وب سایت با هوش مصنوعی : Fontjoy صفحه اصلی
ابزار طراحی وب سایت با هوش مصنوعی : Fontjoy صفحه اصلی

ابزار بعدی طراحی سایت با هوش مصنوعی FontJoy است، ابزاری که Pairing (جفت سازی) فونتها را آسانتر می‌کند. Fontjoy ابزاری است که از ماشین لرنینگ برای ایجاد تلفیقات بصری فونت های جذاب استفاده می‌کند. یکی از دلایلی که ما این ابزار را دوست داریم، کاربر پسند بودن آن است.

برای شروع، روی «تولید» کلیک کنید تا یک جفت جدید ایجاد کنید. وقتی فونتی را پیدا کردید که می‌خواهید نگه دارید، می‌توانید آن را قفل کنید یا روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا فونت‌ها را انتخاب کنید و ببینید که چگونه به نظر می‌رسند. می‌توانید متن را ویرایش کنید تا ببینید نام برند شما در فونت چگونه به نظر می‌رسد. اگر از قبل فونتی دارید که دوست دارید استفاده کنید اما می خواهید ببینید کدام فونت‌های دیگر می توانند آن را تکمیل کنند، می توانید با انتخاب فونت موجود و بررسی گزینه های مکمل از این ابزار نیز استفاده کنید.

نکات برجسته: Fontjoy به شما امکان می دهد کنتراست را زیاد و کم کنید، که برای دسترسی مناسب است و به شما ایده بهتری از ظاهر فونت در سایت شما می دهد.


3. DALL·E 2

ابزارهای طراحی سایت با ai: صفحه اصلی Dall.E 2
ابزارهای طراحی سایت با ai: صفحه اصلی Dall.E 2

ابزار بعدی طراحی سایت با هوش مصنوعی DALL·E 2 است، محصولی که توسط OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT ارائه شده است. با کمک این هوش مصنوعی، می‌توانید تصاویر را فقط از روی توضیحات متنی بسازید. یکی از نکات برجسته دالی 2 این است که تصاویری که DALL·E 2 ایجاد می‌کند، اورجینال است و به وب سایت شما اعتبار می‌بخشد.

DALL·E 2 دارای تصاویری با وضوح 4 برابر بیشتر از ابزار اصلی راه اندازی شده در سال 2021 است. این ابزار علاوه بر تولید تصویر، نقاشی را نیز فعال می‌کند که تصاویر را فراتر از حالت اولیه خود توسعه می‌دهد. به‌علاوه، این ابزار نقاشی داخلی را امکان‌پذیر می‌کند، که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها را به صورت واقعی ویرایش کنید.


4. Hostinger

معرفی ابزار طراحی وب سایت با Ai : هاستینگر صفحه اصلی
معرفی ابزار طراحی وب سایت با Ai : هاستینگر صفحه اصلی

Hostinger AI Website Builder طراحی سایت با هوش مصنوعی را ساده می‌کند. هاستینگر یک پلتفرم بدون کد و بصری است که برای همه صاحبان وب سایت پاسخگو است و به آنها امکان می دهد خیلی سریع وب سایت بسازند. این پلتفرم همچنین دارای ویژگیهای تجارت الکترونیک و ابزارهای سئو است.

این هوش مصنوعی سلایق و الزامات شما را برای ایجاد قالب های وب سایت شخصی سازی شده تجزیه و تحلیل می‌کند. با رابط درگ و دراپ آن، می‌توانید طرح‌بندی، رنگ‌، فونت‌ها و محتوا را مطابق با برند تجاری خود سفارشی کنید.

نکات برجسته هوش مصنوعی هاستینگر: این ابزار هوش مصنوعی به طور مداوم در حال تکامل است، از تعاملات با کاربران یاد می‌گیرد و با آخرین روند طراحی به‌روز می‌ماند و اطمینان می‌دهد که وب‌سایت شما همیشه پیشرو باشد.


5. AppyPie

ابزار ساخت سایت با هوش مصنوعی :Appypie
ابزار ساخت سایت با هوش مصنوعی :Appypie

برای کسانی که به دنبال یک پلتفرم ساخت سایت با هوش مصنوعی بدون کدنویسی هستند، AppyPie این شکاف را پر می کند. با AppyPie می‌توانید یک وب‌سایت یا اپ موبایل بسازید و گردش کار خود را سریع و کارآمد کنید. این شرکت ابزارهای طراحی مختلفی را ارائه می دهد که ساخت وب سایت شما را ساده تر می کند.

یک امکان مولد متن به تصویر و تقویت کننده عکس با هوش مصنوعی در این ابزار وجود دارد. این ابزار همچنین دارای آواتار، انیمیشن، موسیقی، ویدئو و تولید کننده صدا است. چیزهای زیاد دوست داشتنی برای این پلتفرم وجود دارد. حتماْ آنرا تست کنید.

نکات برجسته: این ابزار طراحی سایت با هوش مصنوعی رایگان است و می توانید آنرا با حداکثر چهار پروژه ماهانه شروع کنید. سپس می توانید به صورت نامحدود آنرا به پریمیوم ارتقا دهید.


6. Human Generator

ابزار ساخت وب سایت با هوش مصنوعی : Human Generator
ابزار ساخت وب سایت با هوش مصنوعی : Human Generator

Human Generator یک ابزار هوش مصنوعی است که کاربران را قادر می‌سازد تا نمونه تصاویر انسان‌های مختلف تولید شده توسط هوش مصنوعی را ایجاد کنند. ویژگی برجسته آن توانایی تولید انسان های منحصر به فرد در سنین، جنسیت ها و قومیت های مختلف است. فراتر از این، کاربران می‌توانند به‌طور یکپارچه چهره‌های واقعی را روی بدن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی قرار دهند.

این ابزار همچنین گزینه‌های سفارشی‌سازی روی بدن را بطور گسترده‌ای ارائه می‌دهد، از جمله بیش از 115 قومیت، بیش از 20 مدل مو و انواع ژست‌های عکاسی. علاوه بر این، کاربران می توانند از طیف گسترده ای از سبک‌های لباس و بیش از 30 تنظیمات پس زمینه انتخاب داشته باشند. برای افزایش سفارشی‌سازی، هیومن جنریتور به کاربران اجازه می‌دهد تا آثار خود را با اعلان‌های ساده و واضح تنظیم کنند که برای کسانی که به دنبال ایجاد یا اصلاح تصویر انسان با استفاده از هوش مصنوعی هستند، ضروری است.

نکات برجسته: شما می توانید تصاویر فوق واقعی از افراد در چند ثانیه ایجاد کنید.


7. Jasper AI Art

ابزار ساخت سایت با ai : Jasper Ai Art
ابزار ساخت سایت با ai : Jasper Ai Art

این مولد هنر می تواند در چند ثانیه یک تصویر هنری بسازد، گزینه ای جذاب برای طراحانی که خواهان تصاویر اورجینال هستند اما زمانی برای ساختن آن ندارند. تصاویر جاسپر با وضوح بالا، 2K پیکسل است، فاقد واترمارک است، شامل نسل‌های نامحدود است و برای استفاده تجاری بدون حق امتیاز است.

نکات برجسته جسپر: Jasper AI فوق العاده کاربرپسند است. برای شروع،تصویری را که می‌خواهید ببینید را توصیف کنید، سبک مورد نظر خود را انتخاب کنید و این ابزار هنری با هوش مصنوعی آن را برای شما تولید می کند.


8. 10Web

ابزار ساخت وب سایت با ai : صفحه نخست وب سایت 10web
ابزار ساخت وب سایت با ai : صفحه نخست وب سایت 10web

اگر وب سایت وردپرس (وردپرس چیست؟) دارید و می خواهید از قدرت ساخت وب سایت با هوش مصنوعی استفاده کنید، خوش شانس هستید. 10Web یک پلتفرم وردپرس مبتنی بر هوش مصنوعی است که سایت شما را زنده می کند. ابزارهای مختلفی از سایت ساز هوش مصنوعی گرفته تا دستیار طراح سایت هوش مصنوعی و فراتر از آن را ارائه می دهد.

ابتدا، AI Website Builder به شما این امکان را می دهد که یک وب سایت با هوش مصنوعی بسازید یا دوباره ایجاد کنید. به علاوه، این ابزار به شما امکان می دهد تصاویر و محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را در عرض چند دقیقه دریافت کنید. سپس، می توانید آن را در ویرایشگر 10Web سازگار با Elementor سفارشی کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا ۱۰ برابر سریع‌تر از معمول بتوانید محتوای بهینه شده برای سئو ایجاد کنید.

نکات برجسته 10وب: شما به چند سوال در مورد کسب و کار خود پاسخ خواهید داد تا به پردازش صحیح روند کمک کنید. سپس، هوش مصنوعی 10Web بر اساس پاسخ های شما محتوا و تصاویر را ایجاد می کند.


9. Designs.AI

ابزار طراحی و ساخت وب سایت با هوش مصنوعی Design.Ai
ابزار طراحی و ساخت وب سایت با هوش مصنوعی Design.Ai

Designs.AI یک ابزار چند منظوره است که به شما امکان می دهد در عرض چند دقیقه یک صدا، ویدئو، پست اجتماعی، لوگو یا متن ایجاد کنید. همچنین می توانید بنر یا موک آپ بسازید. بنابراین این وب سایت کاربردهای مختلفی دارد.

سازنده لوگو این هوش مصنوعی یک امکان برجسته است و می توانید استایل برند خود را در پروژه خود اعمال کنید، لوگو را در هر قالبی که می خواهید خروجی بگیرید و دستورالعمل های خود را اعمال کنید. با سازنده ویدیو، می‌توانید پست‌ها یا اسکریپ‌های متنی را به ویدیوهای کاملاً ویرایش‌شده در بیش از ۲۰ زبان تبدیل کنید. سپس می توانید اندازه ویدیوها را برای رسانه های اجتماعی تغییر دهید.

با استفاده از سازنده گفتار، می‌توانید از فناوری تبدیل متن به گفتار برای ایجاد صدا با بیش از 50 گزینه صدا و بیش از 15 زبان استفاده کنید. این ابزار همچنین دارای یک سازنده طراحی است که در آن می توانید متن را وارد کنید، یک الگو را انتخاب کنید و بلافاصله هزاران تنوع دریافت کنید. Design.AI همچنین یک ابزار کپی رایت ارائه می دهد.

نکات برجسته: این ابزار همه کاره است و فقط برای طراحان وب سایت مناسب نیست.


10. VanceAi

ابزار هوش مصنوعی ساخت وب vanceAi
ابزار هوش مصنوعی ساخت وب vanceAi

دستیار بعدی طراحی وب سایت با هوش مصنوعی در این مقاله VanceAI است که بهبود عکس، وضوح، حذف پس‌زمینه و ارتقاء مقیاس را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، اگر تصویری از قبل دارید که می‌خواهید زیباتر شود، می‌تواند به شما کمک کند. می توانید تصاویری تا کیفیت 4k بسازید و هیچ افت کیفیتی نخواهید داشت.

نکات برجسته: استفاده از تمام ابزارهای VanceAI کاملاً رایگان است.


11. Let’s Enhance

ابزار ساخت وب سایت با ai با نام Let's Enhance
ابزار ساخت وب سایت با ai با نام Let’s Enhance

این فناوری به شما امکان می‌دهد تاری و پیکسلیت تصاویر را اصلاح کنید، نور و رنگ را تنظیم کنید.

هنگامی که از Let’s Enhance برای ارتقای کیفیت تصاویر خود استفاده می کنید، افتی در تصویر نخواهید داشت که یکی دیگر از دلایل شاخص بودن این هوش مصنوعی است. به علاوه، متخصصان خلاق دوست خواهند داشت که با هوش مصنوعی که عکس‌های با کیفیت پایین را بهبود می‌بخشد، در زمان و انرژی صرفه‌جویی کنند. می‌توانید اندازه عکس‌هایی را که آپلود می‌کنید تغییر دهید تا مطمئن شوید که مطابق با استانداردهای وب‌سایت هستند.

نکات برجسته: با Let’s Enhance، می توانید به سرعت کلمات را در چند ثانیه به اثر هنری تبدیل کنید.


12. Colormind

ابزار هوش مصنوعی Colormind
ابزار هوش مصنوعی Colormind

استفاده از ترکیب رنگ های جالب در پالت رنگی وب سایت بسیار دارای اهمیت است. به لطف Colormind، یکی از ابزارهای طراحی سایت با هوش مصنوعی برجسته این مقاله، می توانید به سرعت یک طرح رنگی برای وب سایت خود ایجاد کنید. یکی از چشمگیرترین ویژگی های این ابزار این است که می توانید یک تصویر را آپلود کنید و این فناوری یک پالت رنگ سایت منسجم ایجاد می کند. به عنوان مثال، اگر تصویری را با نام تجاری شرکت خود آپلود می کنید و می خواهید رنگ های مکمل دیگری را کشف کنید، می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

با این حال، برای شروع نیازی به آپلود تصویر ندارید و این فرصت وجود دارد که سایر پالت‌های تکمیلی را که فناوری در کنار هم قرار داده است بررسی کنید. بنابراین، اگر در حال تکمیل هویت بصری یا برندینگ اینترنتی و به‌روزرسانی وب‌سایت خود هستید و مطمئن نیستید که می‌خواهید به کدام سمت بروید، این می‌تواند مکانی عالی برای شروع باشد.

نکات برجسته: چه با یک رنگ در ذهن شروع کنیم و چه از ابتدا، Colormind می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام پالت برای سایت شما بهترین کار را دارد.


13. Sensei

ابزار هوش مصنوعی ساخت وب sensei
ابزار هوش مصنوعی ساخت وب sensei

اگر از نرم افزار Adobe استفاده می کنید، این ابزار برای کمک به تجربه مشتری سایت شما طراحی شده است. با Sensei، می‌توانید افکت‌ها را اضافه کنید و عکس‌ها را دستکاری کنید، تولید محتوا را کارآمدتر کنید و حتی متریال مورد نیاز خود را از طریق جستجوی بصری در Adobe Lightroom و Stock پیدا کنید. این ابزار از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد سایت شما استفاده می کند.

به عنوان مثال، می توانید از این فناوری برای پیش بینی رفتار مشتری در سایت خود، بهینه سازی تجربیات و حتی مدیریت متریال به صورت یکپارچه استفاده کنید. به علاوه، طراحان دوست دارند که ویرایش سریع و آسان باشد. یکی دیگر از ویژگی های برجسته این است که جستجوی بصری Sensei به شما امکان می دهد محتوای مورد نیاز خود را در زمان نیاز براحتی پیدا کنید.

ویژگی برجسته: Sensei بینش های ارزشمندی را در اختیار طراحان قرار می دهد تا به آنها کمک کند تا ضمن ساده سازی فرآیند ایجاد، تصمیمات موثرتری بگیرند.

آشنایی با برخی از وب سایت های لاکچری دنیا به ما کمک می کند تا درک بهتری نسبت به ترندها و داستان سرایی های برندهای بزرگتر داشته باشیم و به این ترتیب در وب سایت خود از آن استفاده لازم را ببریم. در مقاله 10 نمونه الهام بخش طراحی سایت لاکچری می توانید با این برندها آشنا شوید.


امروز طراحی سایت با هوش مصنوعی را شروع کنید.

اکنون که ایده بهتری در مورد ابزارهای دستیار هوش مصنوعی دارید، آماده شروع طراحی سایت با هوش مصنوعی هستید. موفق باشید و از بکار بردن انواع خلاقیت با این فناوری نوظهور نترسید! نظرات خود را با ما و همراهانمان در میان بگذارید.

میانگین امتیاز : 0 / 5. تعدا آرا : 0

ثبت امتیاز شما به این مطلب

photo 2023 09 11 00 00 54
نویسنده
امیرحسین ستاری
حدود 15 سال هست که با علاقه به فرانت و CSS HTML Java Script شروع کردم و بعد از آن در زمینه برنامه نویسی PHP و لاراول مشغول فعالیت هستم. در زمینه استارتاپ، سئو و راهکارهای دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم و بصورت روزانه مطالعه می‌کنم.

سوالات متداول ساخت سایت با هوش مصنوعی

آیا هوش مصنوعی بر آینده شغل طراحی وب سایت تاثیر می گذارد؟

خورشید آینده برای طراحان سایت پرنورتر است! طراحان وب به ابزارهای متنوع هوش مصنوعی برای ساده سازی فرآیند طراحی، پیش بینی دقیق رفتار کاربر و شخصی سازی تجربه کاربر مجهز خواهند شد. این پیشرفت‌ها در تکنولوژی، طراحان سایت را قادر می‌سازد تا روی خلاقیت و نوآوری تمرکز کنند و ویژن های روشنی ارائه کنند.

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین طراحان وب شود؟

همین حالا هوش مصنوعی پتانسیل خودکار سازی جنبه های خاصی از توسعه وب سایت را دارد اما بعید است بطور کامل جایگزین طراحان و توسعه دهندگان انسانی شود.

آیا هوش مصنوعی جایگزین طراحان رابط کاربری خواهد شد؟

بعید است هوش مصنوعی جایگزین طراحان، نویسندگان، استراتژیست ها یا هنرمندان طراح ui شود.

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگاه طراحان UX را تصاحب کند؟

خیلی بعید است هوش مصنوعی نمی تواند همه کارهای شما را انجام دهد و بیشتر شبیه دستیار عالی عمل می کند. هوش مصنوعی می تواند به شما در سرعت بخشیدن به مراحل ایده پردازی و نمونه سازی کمک کند.

نظرات کاربران

آرش3 مهر 1402

الان با اين اوصاف هوش مصنوعی ميتونه كاملاً يك كار خلاقانه در طراحی سايت انحام بده يا هنوز هم به نيروي انساني نياز هست؟

    آوادیس6 مهر 1402

    سلام ، بله بسیاری از ایده ها و آموزشهای کدنویسی، ساختار وب سایت ها، تصاویر و ویدیوها را می توان از هوش مصنوعی کمک گرفت. اما هنوز ai به مرحله ای نرسیده که نیروهای متخصص را حذف کند

شما نظری در این مورد ندارید؟