بررسی انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت

زمان مطالعه 8 دقیقه
بررسی انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های رایگان، اختصاصی و سفارشی، شرکتی، فروشگاهی

چگونه می‌توان یک وب‌سایت را به طور موثری طراحی و بهینه‌سازی کرد تا در نتایج موتورهای جستجو برتری حاصل کند؟ اینجاست که مفهوم قالب وب‌سایت و اهمیت آشنایی با انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت به عنوان یکی از عوامل کلیدی در بهبود رتبه‌بندی و سئو وب‌سایت‌ها مطرح است.

3
(2)

طراحی وب سایت حرفه ای با استفاده از قالب‌ها، یکی از موارد حیاتی برای جلب توجه کاربران و تضمین تجربه کاربری بهتر است. این مقاله به بررسی انواع قالب‌ های طراحی صفحات وب سایت می‌پردازد و شما را در انتخاب بهترین قالب راهنمایی می‌کند.


قالب وب‌سایت چیست؟

قالب وب‌سایت به طرح‌بندی، ساختار و طراحی ظاهری یک وب‌سایت گفته می‌شود. قالب برای تعیین نمایش و نحوه نمایش محتوا، تصاویر، فرم‌ها، منوها و سایر عناصر گرافیکی وب‌سایت استفاده می‌شود. طراحی قالب سایت با تجربه کاربری مناسب باعث می‌شود کاربران به راحتی و با لذت به محتوا دسترسی داشته باشند و در نتیجه، مدت زمان باقی‌مانده در وب‌سایت افزایش یابد. اگر برای طراحی یک قالب برنامه ریزی می‌کنید با نکات مهم در طراحی قالب سایت در این مقاله آشنا شوید.


انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت

1. قالب‌های ثابت (Fixed Layout)

قالب‌های ثابت (Fixed Layout)
قالب‌های ثابت (Fixed Layout)

در این نوع قالب‌ها، اندازه صفحه ثابت بوده و محتوا در یک مکان ثابت نمایش داده می‌شود. این قالب‌ها به طور کلی از طرح ساده‌ای برخوردارند و برای وب‌سایت‌های کوچک و شخصی معمولاً مناسب هستند. در قالب‌های با طراحی ثابت یا همان Fixed Layout، اندازه و ابعاد صفحه و محتوا به شکل ثابت و بدون تغییر تعیین می‌شود. به این ترتیب، برای مشاهده وب‌سایت با طراحی ثابت، کاربران با تغییر اندازه نمایشگر خود، محتوا را بدون تغییر اندازه مشاهده می‌کنند. در اینجا نمونه ای قالب های ثابت Fixed Layout را مشاهده کنید.


2. قالب‌های ریسپانسیو (Responsive Templates)

نمونه قالب رسپانسیو برای طراحی صفحات وب
نمونه قالب رسپانسیو برای طراحی صفحات وب

این نوع قالب‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف، وب‌سایت را به طور خودکار به اندازه دستگاه کاربر تنظیم می‌کنند. این قالب‌ها تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو را نیز افزایش می‌دهند.

قالب های ریسپانسیو یا همان Responsive Template، اصطلاحی است که در حوزه طراحی وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب‌ها به شکلی طراحی می‌شوند که بتوانند با توجه به اندازه نمایشگر دستگاه‌ها (مانند کامپیوتر، تبلت، موبایل) به صورت انعطاف‌پذیر و بهینه نمایش داده شوند. به این ترتیب، کاربران با دسترسی به وب‌سایت از انواع دستگاه‌ها، تجربه کاربری یکسان و بدون نیاز به زوم کردن محتوا را تجربه می‌کنند. در اینجا لیستی از قالب های وب سایت وبفلو که بصورت رسپانسیو طراحی شده اند را ببینید.


در ادامه می توانید با 13 ابزار محبوب برای طراحی سایت با هوش مصنوعی آشنا شوید.


3. قالب‌های داینامیک و پویا (Dynamic Templates)

انواع قالب های داینامیک برای طراحی صفحات وب سایت
انواع قالب های داینامیک برای طراحی صفحات وب سایت

این نوع قالب‌ها محتوا و طرح وب‌سایت را به طور پویا تغییر می‌دهند. از این قالب‌ها برای وب‌سایت‌های پویا و نیازمند به بروزرسانی مداوم محتوا استفاده می‌شود. این قالب‌ها بر اساس امکانات پویا و داده‌های متغیر ایجاد می‌شوند تا بتوانند به طور خودکار و با توجه به شرایط و محتوای فعلی، صفحات وب را تولید و نمایش دهند. قالب‌های پویا از اطلاعات ورودی مختلف استفاده کرده و به صورت پویا و دینامیک، صفحات وب‌سایت را شکل می‌دهند.

برای آشنایی با نحوه استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ اینجا را بخوانید.

امیرحسین ستاری
24 ساعته آنلاین هستیم

تماس آنی کارشناسان با شما


    4. قالب‌های تجاری (Commercial Templates)

    انواع قالب های تجاری برای وب سایت
    انواع قالب های تجاری برای وب سایت

    قالب‌های تجاری از طریق شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان معتبر ارائه می‌شوند. این قالب‌ها دارای پشتیبانی و بروزرسانی منظم هستند و برای پروژه‌های حرفه‌ای و تجاری مناسب‌اند. معمولاً به صورت آماده طراحی شده و برای معاملات تجاری و تجارت‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های تجاری معمولاً شامل طرح‌ها، سبک‌ها، و تنظیمات گوناگونی است که با تغییرات و ویرایش‌های کوچک می‌توانند به وب‌سایت‌های تجاری متنوع و شخصی‌سازی‌شده تبدیل شوند.


    5. قالب‌های رایگان (Free Templates)

    نمونه قالب های رایگان
    نمونه قالب های رایگان

    اگر بودجه‌ی محدودی برای طراحی وب‌سایت دارید، می‌توانید از قالب‌های رایگان استفاده کنید. این قالب‌ها اغلب توسط جامعه‌ی طراحان وب ساخته می‌شوند و گاهاً دارای کیفیت بالایی هستند. قالب های آماده یکی از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا با دانش کمتر در طراحی وب‌سایت، به سرعت وب‌سایت‌های خود راه‌اندازی کنند.


    6. قالب‌های چندمنظوره (Multipurpose Templates)

    نمونه قالب‌های چندمنظوره
    نمونه قالب‌های چندمنظوره

    این نوع قالب‌ها چندین قالب مختلف را در خود جای داده‌اند و قابلیت استفاده برای انواع وب‌سایت‌ها را دارند. از این قالب‌ها برای پروژه‌های گوناگون استفاده می‌شود. این قالب‌ها به صورت چندمنظوره و تمام‌عیاره طراحی شده‌اند و برای انواع و اقسام وب‌سایت‌ها قابل استفاده هستند. قالب‌های Multipurpose معمولاً دارای امکانات و قابلیت‌های متنوعی هستند که به کاربران اجازه می‌دهند به سادگی وب‌سایت‌های مختلفی را ایجاد کنند.

    اگر شما صاحب یک وب سایت شرکتی هستید، در مقاله 7 ایده برای طراحی سایت شرکتی با موضوعات مهمی در مورد نحوه تبدیل صحیح و بالا در سایتهای شرکتی آشنا شوید.


    8. قالب‌های اختصاصی و سفارشی (Custom Templates)

    قالب‌های اختصاصی و سفارشی
    قالب‌های اختصاصی و سفارشی

    یکی از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب‌های اختصاصی هستند که برای وب‌سایت‌ها و برندهای خاص توسط تیم‌های طراحی ساخته می‌شوند. قالب‌های اختصاصی سفارشی دارای طراحی منحصر به فرد و تجربه‌ی کاربری بیشتری هستند. این قالب‌ها به صورت دقیق و بر اساس درخواست‌ها و نیازهای مشخص کاربران طراحی می‌شوند و معمولاً با کمک طراحان و برنامه‌نویسان حرفه‌ای ایجاد می‌شوند. قالب‌های سفارشی دارای طرح و امکاناتی است که به‌طور اختصاصی به نیازها و محتوای وب‌سایت مربوطه پاسخ می‌دهد.


    9. قالب‌های شخصی (Personal Templates)

    نمونه قالب‌های شخصی
    نمونه قالب‌های شخصی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب‌های شخصی هستند که برای وب‌سایت‌های شخصی و نمونه کارها استفاده می‌شوند. طراحی این قالب‌ها به صورت حرفه‌ای صورت می‌گیرد و قابلیت ارتقاء وب‌سایت را فراهم می‌کنند. قالب‌های سفارشی به صورت دقیق و بر اساس درخواست‌ها و نیازهای مشخص کاربران طراحی می‌شوند و معمولاً با کمک طراحان و برنامه‌نویسان حرفه‌ای ایجاد می‌شوند. قالب‌های سفارشی دارای طرح و امکاناتی است که به‌طور اختصاصی به نیازها و محتوای وب‌سایت مربوطه پاسخ می‌دهد.


    10. قالب‌های شرکتی و سازمانی (Corporate Templates)

    نمونه قالب های شرکتی و سازمانی
    نمونه قالب های شرکتی و سازمانی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های شرکتی و سازمانی هستند که برای طراحی سایت شرکتی و سازمان‌ها طراحی می‌شوند. این قالب‌ها دارای طرح‌های مدرن و حرفه‌ای هستند و مناسب برای وب‌سایت‌های کسب‌وکاری هستند.

    قالب‌های شرکتی به صورت آماده و اختصاصی طراحی می‌شوند و برای استفاده در وب‌سایت‌های شرکتی، سازمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های شرکتی معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و محتوای شرکت مربوطه پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر حرفه‌ای بودن، اطلاعات شرکت، محصولات و خدمات ارائه‌شده و ارتباط با مشتریان طراحی می‌شوند.


    11. قالب‌های خبری (News Templates)

    نمونه قالب خبری
    نمونه قالب خبری

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های خبری هستند که برای طراحی سایت خبری و رسانه‌ای از این نوع قالب‌ها استفاده می‌شود. طرح‌های این قالب‌ها به‌گونه‌ای هستند که اخبار و مطالب مختلف به‌خوبی نمایش داده می‌شوند.

    قالب‌های خبری به صورت آماده طراحی شده‌اند و برای استفاده در سایت‌ها و وب‌سایت‌های مرتبط با اخبار، مجلات، روزنامه‌ها، وبلاگ‌های خبری و سایر منابع خبری مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های خبری معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و محتوای رسانه‌های خبری پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر نمایش خبرها به‌صورت مرتب، دسته‌بندی‌های مختلف، نمایش تصاویر و ویدئوها و ایجاد ارتباط با مخاطبین طراحی می‌شوند.


    12. قالب‌های ورزشی (Sports Templates)

    نمونه قالب ورزشی
    نمونه قالب ورزشی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب‌های ورزشی هستند که برای طراحی سایت ورزشی و فعالیت‌های بدنی طراحی می‌شوند. این قالب‌ها از تصاویر و ویدئوهای مرتبط با ورزش برخوردار هستند. قالب‌های ورزشی به صورت آماده طراحی شده‌اند و برای استفاده در وب‌سایت‌ها و بلاگ‌ها و پورتال‌های مرتبط با ورزش، تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی، فدراسیون‌ها و سایر منابع ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    قالب‌های ورزشی معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و محتوای مرتبط با ورزش پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر نمایش اخبار و اطلاعات مرتبط با ورزش، نمایش عکس‌ها و ویدئوها، نمایش نتایج مسابقات و برنامه‌های آتی و ایجاد ارتباط با علاقه‌مندان به ورزش طراحی می‌شوند.


    13. قالب‌های آموزشی (Educational Templates)

    نمونه قالب آموزشی
    نمونه قالب آموزشی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های آموزش هستند که برای وب‌سایت‌های آموزشی و دانشگاه‌ها از این نوع قالب‌ها استفاده می‌شود. طرح‌های آموزشی و مناسب برای نمایش محتوا به خوبی در این قالب‌ها پیاده‌سازی می‌شود.

    این قالب‌ها به صورت آماده طراحی شده‌اند و برای استفاده در سایت‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با آموزش آنلاین، دوره‌های آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و سایر منابع آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قالب‌های آموزشی معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و محتوای مرتبط با آموزش پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر نمایش دوره‌های آموزشی، ارائه منابع آموزشی، مدیریت کلاس‌های آنلاین، نمایش جداول زمانی و ایجاد ارتباط با دانش‌آموزان و مدرسین طراحی می‌شوند.


    14. قالب‌های آژانس‌ها (Agency Templates)

    نمونه قالب اجنسی
    نمونه قالب اجنسی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های اجنسی هستند که برای شرکت‌ها و آژانس‌ها از این نوع قالب‌ها استفاده می‌شود. طرح‌های حرفه‌ای و کاربرپسند در این قالب‌ها به‌کار گرفته می‌شود. قالب‌های آژانس ها به صورت آماده طراحی شده‌اند و برای استفاده در وب‌سایت‌ها و لندینگ‌پیج‌ها وب‌سایت‌های مرتبط با آژانس‌های تبلیغاتی و کسب‌وکارهای خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    قالب‌های آژانسی معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و خدمات ارائه شده توسط آژانس پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر نمایش خدمات ارائه شده، نمونه‌کارها و پروژه‌های انجام شده، ارتباط با مشتریان و نمایش اطلاعات تماس طراحی می‌شوند.


    15. قالب‌های فروشگاهی (E-commerce Templates)

    نمونه قالب فروشگاهی
    نمونه قالب فروشگاهی

    یکی دیگر از انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت، قالب های فروشگاهی هستند که برای طراحی سایت فروشگاهی و تجاری از این نوع قالب‌ها استفاده می‌شود. این قالب‌ها دارای طراحی‌هایی هستند که محصولات و خدمات به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند. این قالب‌ها به صورت آماده طراحی شده‌اند و برای استفاده در وب‌سایت‌های فروشگاهی، فروشگاه‌های آنلاین، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای مرتبط با فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

    قالب‌های تجارت الکترونیک معمولاً دارای طرح و امکاناتی هستند که به‌طور خاص به نیازها و خصوصیات فروشگاه‌ها پاسخ می‌دهند. این قالب‌ها با توجه به مواردی نظیر نمایش محصولات، سیستم‌های سبد خرید و پرداخت آنلاین، نمایش اطلاعات تماس و ارتباط با مشتریان طراحی می‌شوند.

    آشنایی با برخی از وب سایت های لاکچری دنیا به ما کمک می کند تا درک بهتری نسبت به ترندهای طراحی سایت و داستان سرایی های برندهای بزرگتر داشته باشیم و به این ترتیب در وب سایت خود از آن استفاده لازم را ببریم. در مقاله 10 نمونه الهام بخش طراحی سایت لاکچری می توانید با این برندها آشنا شوید.


    نتیجه‌گیری

    با توجه به تنوع نیازها و محتوای هر وب‌سایت، انتخاب بهترین قالب برای نمایش صفحات وب سایت حائز اهمیت است. امیدواریم که با مطالعه این مقاله، مشخصات انواع قالب‌های طراحی صفحات وب سایت را بهتر فهمیده و بتوانید قالبی را که بهترین تطابق را با نیازهای خود دارد، انتخاب کنید.

    میانگین امتیاز : 3 / 5. تعدا آرا : 2

    ثبت امتیاز شما به این مطلب

    photo 2023 09 11 00 00 54
    نویسنده
    امیرحسین ستاری
    حدود 15 سال هست که با علاقه به فرانت و CSS HTML Java Script شروع کردم و بعد از آن در زمینه برنامه نویسی PHP و لاراول مشغول فعالیت هستم. در زمینه استارتاپ، سئو و راهکارهای دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارم و بصورت روزانه مطالعه می‌کنم.

    نظرات کاربران

    کوروش8 مرداد 1402

    عالی بود ، به نظرم در طراحی قالب سایت باید خیلی سختگیر بود چون با چشم کاربران کار داره

      آوادیس9 مرداد 1402

      سلام ممنون از شما، بله دقیقاً هم باید چشم رو نوازش بده و هم به آسانی قابل پیمایش و ناوبری باشه تا تجربه مناسبی به کاربر ارائه شود.

    سوران7 مرداد 1402

    محتوای خیلی عالی برای طراحی قالب سایت
    دمت گرم و خسته نباشی

      آوادیس9 مرداد 1402

      ممنونم سوران عزیز امیدواریم مفید بوده باشه

    شما نظری در این مورد ندارید؟