Webdesign Steps

بررسی مراحل طراحی وب سایت [۷ مرحله از هدف تا راه اندازی]

زمان مطالعه 6 دقیقه
بررسی مراحل طراحی وب سایت [۷ مرحله از هدف تا راه اندازی]

اگر علاقه‌مند به ساخت سایت هستید و با مراحل طراحی سایت آشنایی ندارید و نمی دانید باید از کجا شروع کنید، این مقاله را در مورد 7 گام ساده طراحی وب سایت بخوانید.

5
(2)

یک وب سایت موفق از اجرای دقیق و مو به مو مراحل طراحی وب سایت : مانند هدفگذاری، تعیین محدوده نیاز، وایرفرم، کدنویسی، تولید و مدیریت محتوا، تست و آپلود ساخته می شود. یک وب سایت با برنامه‌ریزی صحیح اجرای مراحل با چاشنی استراتژی طعم موفقیت را میتواند بچشد.

وب سایت هایی که به خوبی طراحی شده اند، چیزی بیشتر از زیبایی را عرضه دارند. بازدیدکنندگان را جذب می‌کنند و به آنها کمک می‌کنند محصول، شرکت و برند را از طریق شاخص‌های مختلف مثل تصاویر، متن و تعاملات درون وب سایت درک کنند. یعنی هر عنصر از سایت شما باید در جهت یک هدف تعریف شده کار کند. اما چگونه می توان به ترکیب هماهنگ عناصر دست یافت؟ از طریق اجرای مراحل طراحی وب سایت استاندارد که هم زیباشناختی و هم عملکرد سایت را در نظر بگیرد.

مراحل طراحی وب سایت در ۷ گام ساده

۱. شناسایی هدف

جایی که ما با مشتری کار می کنیم تا تعیین کنیم که وب سایت جدید باید چه اهدافی را برآورده کند و چه نتایجی باید بدست بیاورد؟


۲. تعریف محدوده

زمانی که اهداف سایت را شناختیم، می توانیم محدوده پروژه را تعریف کنیم. به عنوان مثال، صفحات وب و ویژگی‌هایی که سایت برای تحقق هدف نیاز دارد و جدول زمانی برای ایجاد آنها قابل اندازه گیری می شود که نقش مهمی در برآورد قیمت طراحی سایت حرفه ای دارد.


۳. ایجاد نقشه سایت و وایرفرم

با تعریف دقیق محدوده، می‌توانیم به بررسی نقشه سایت بپردازیم و مشخص کنیم که محتوا و ویژگی‌هایی که در تعریف محدوده تعریف کرده‌ایم، چگونه به هم مرتبط هستند و یکی از گام های مهم در مراحل طراحی سایت است.


۴. ایجاد محتوا

اکنون که تصویر بزرگتری از سایت در ذهن داریم، می‌توانیم شروع به تولید محتوا برای صفحات جداگانه کنیم و همیشه بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) را در ذهن داشته باشیم تا به تمرکز صفحات بر روی یک موضوع کمک کند. خیلی حیاتی است که برای مرحله بعدی ما محتوای واقعی برای کار کردن داشته باشیم.


۵. عناصر گرافیکی و بصری

 با معماری سایت و مقداری محتوا، می توانیم کار روی طراحی گرافیکی برند را شروع کنیم. ممکن است یک وب سایت از قبل یک هویت بصری داشته باشد، یا ممکن است نیاز به طراحی هویت بصری از ابتدا بوجود بیاید که در مراحل طراحی سایت یک گام مهم بشمار می آید.


۶. تست

در این مرحله همه صفحات آماده شده اند و نحوه نمایش آنها را برای بازدیدکنندگان سایت تعریف شده است، بنابراین وقت آن است که تست و دیباگینگ برای بررسی عملکرد صحیح هر صفحه صورت پذیرد. همه چیز از مشکلات در تجربه کاربری گرفته تا لینک‌های شکسته، همه چیز باید تست و دیباگ شود.


۷. راه اندازی

هنگامی که همه چیز به زیبایی و درستی کار کند، وقت آن است که وب سایت آپلود و راه اندازی شود که شامل برنامه‌ریزی زمان‌بندی راه‌اندازی و استراتژی‌های مارکتینگ آگاهی از برند است که در پروسه طراحی سایت تجاری بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، چه زمانی وب سایت راه‌اندازی می شود و چگونه اطلاع رسانی می شود؟

اکنون که فرآیند را تشریح کردیم، اجازه دهید به هر مرحله طراحی سایت کمی عمیقتر نگاه می کنیم.


شرح مراحل طراحی یک سایت در 7 گام ساده

۱. مرحله هدف گذاری

در گام اول، طراح ما نیاز به شناسایی هدف شما از طراحی سایت دارد که معمولاً با همکاری نزدیک با مشتری یا سایر ذینفعان بدست می آید. سوالاتی که باید در این مرحله از فرآیند طراحی و توسعه وب سایت بررسی و پاسخ داده شوند عبارتند از:

  • سایت برای چه کسانی است؟
  • آنها انتظار دارند چه چیزی را در آنجا پیدا کنند یا انجام دهند؟
  • هدف اصلی این وب سایت اطلاع رسانی، فروش (طراحی سایت فروشگاهی) یا سرگرمی است؟
  • وب سایت باید پیام اصلی یک برند را به وضوح منتقل کند یا بخشی از استراتژی برندسازی گسترده تر با تمرکز منحصر به فرد خود است؟
  • در صورت وجود، چه سایت های رقیبی وجود دارد و این سایت چگونه باید از آن رقبا الهام بگیرد/متفاوت باشد؟

این مهمترین بخش هر فرآیند طراحی و توسعه وب است. اگر به همه این سؤالات به طور واضح در خلاصه پاسخ داده نشود، کل پروژه می تواند در جهت اشتباه حرکت کند.

نوشتن یک یا چند هدف به وضوح شناسایی شده یا خلاصه یک پاراگراف از اهداف مورد انتظار ممکن است مفید باشد. به این ترتیب طرح مسیر زده می شود و اطمینان ایجاد می شود که مخاطبان هدف وب سایت درک شده و شناخت لازم در مورد رقبا بدست می آید. حال می توانیم وارد گام دیگر مراحل طراحی وب سایت شویم.

اگر صاحب کسب و کار خودتان هستید و نیاز به طراحی سایت شرکتی حرفه ای دارید از این لینک اقدام نمایید.


۲.  تعریف محدوده

از رایجترین مشکلاتی که در اجرای مراحل ساخت سایت طرفهای پروژه را با مشکل مواجه می‌کند، گذر از محدوده توافق شده است. مشتری با یک هدف شروع می کند، اما به تدریج در طول فرآیند طراحی، اهداف وی گسترش می یابد، تکامل می یابد یا به طور کلی تغییر می کند. اگر افزایش انتظارات مشتری با افزایش بودجه یا جدول زمانی اجرا مطابقت نداشته باشد، پروژه به سرعت می تواند برای دو طرف فرسایشی و غیرقابل دسترسی شود.

برای جزییات بیشتر در مورد خدمات طراحی سایت خبری اینجا را کلیک کنید.


۳.  نقشه سایت و ایجاد وایرفرم

مرحله طراحی نقشه سایت
معماری نقشه سایت در مراحل طراحی سایت

بدون نقشه سایت و وایرفرم، مراحل وب طراحی سایت ناقص است! نقشه سایت پایه و اساس هر وب سایتی است که به خوبی طراحی شده باشد و به طراحان وب آوادیس کمک می کند تا ایده روشنی از معماری اطلاعات وب سایت داشته باشند و روابط بین صفحات مختلف و عناصر محتوا را توضیح می دهد. ساختن سایت بدون نقشه سایت مانند ساختن یک خانه بدون نقشه است.

قدم بعدی الهام از طراحی و ساخت یک مدل وایرفرم است، وایرفرم ها چارچوبی برای طراحی گرافیک و تولید محتوای سایت فراهم می کند و می تواند به شناسایی چالش ها و شکاف های بالقوه با نقشه سایت کمک کند.

وایرفرم ها حاوی عناصر نهایی طراحی نیستند و به عنوان راهنمای اولیه استفاده می شوند تا نشان دهند وب سایت در نهایت قرار است چگونه به نظر برسد. همچنین می تواند به عنوان الهام بخش برای قالب بندی عناصرمختلف عمل کند. برخی از نرم افزارها برای ایجاد وایرفرم وب سایت و برخی دیگر از کاغذ و مداد استفاده می کنند.


۴. تولید محتوا

هنگامی که چارچوب وب سایت شما درست شد، می توانید با مهمترین جنبه سایت شروع کنید: محتوای نوشتاری. تولید محتوا دو هدف اساسی در مراحل ساخت سایت دارد:

هدف اول : تولید محتوا با کیفیت باعث ایجاد تعامل و اقدام به عمل توسط کاربران می شود. محتوا خوانندگان را درگیر می کند و آنها را به انجام اقدامات لازم برای تحقق اهداف سایت سوق می دهد. این هم تحت تأثیر خود محتوا (نوشته) و هم نحوه ارائه آن (تایپوگرافی و عناصر ساختاری) است.

هدف دوم سئو است : محتوا باعث دیده شدن وب سایت درنتایج موتورهای جستجو است. تولید و بهبود محتوا برای رتبه بندی خوب در جستجو به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یا سئو شناخته می شود. در این مرحله تحقیق کلمات کلیدی برای موفقیت هر وب سایت ضروری است.


۵. طراحی گرافیک وب سایت ( Ui و Ux )

در نهایت، زمان طراحی گرافیکی و هویت بصری برای سایت است. این بخش از فرآیند طراحی اغلب با عناصر برندسازی موجود، انتخاب رنگ و لوگوها شکل می‌گیرد که توسط مشتری تایید شده است. این یک گام مهم در مراحل طراحی یک سایت است که طراحان ما در آن می درخشند.

تصاویر در حال حاضر نقش مهمی در طراحی وب سایت نسبت به قبل دارند. تصاویر با کیفیت نه تنها به یک وب سایت ظاهر و احساس حرفه ای می بخشند، بلکه پیامی را نیز منتقل می کنند و اعتمادسازی می کنند.

استفاده از محتوای گرافیکی (رسانه ها) برای افزایش کلیک، تعامل و درآمد بسیار راهکار مناسبی است. کاربران می خواهند تصاویر را در یک وب‌سایت ببینند. تصاویر نه تنها باعث می‌شوند که صفحه زیباتر شود، بلکه پیام را در متن تقویت می‌کنند و می‌توانند پیام‌های حیاتی را بدون نیاز به خواندن به بازدیدکنندگان منتقل کنند. ما در آوادیس یک عکاسی حرفه ای برای عکاسی از تصاویر محصولات یا خدمات پیشنهاد می کنیم.

طراحی گرافیکی سایت راهی برای برقراری ارتباط با کاربران سایت است. این یک گام مهم در مراحل ساخت سایت است که  می تواند موفقیت سایت را رقم بزند. اگر وب سایت شما بصورت اختصاصی طراحی می شود ممکن است بخواهید از نمونه پنل مدیریت سایت برای بخش مدیریت سایت خود استفاده کنید.

اگر صاحب باشگاه ورزشی هستید یا یک سایت خبری ورزشی یا فروشگاه ورزشی نیاز دارید، خدمات طراحی سایت ورزشی ما را ببینید.


۶.  تست و آزمایش

هنگامی که سایت تمام تصاویر و محتوای خود را دارد، برای تست و دیباگ است. ما تمام صفحات وب سایت را به طور‌کامل آزمایش و تست می کنیم تا مطمئن شویم که همه لینک ها بصورت صحیح کار می کنند و وب سایت به درستی در همه دستگاه ها و مرورگرها بارگیری می شود.


۷.  آپلود و راه اندازی وب سایت

این گام از مراحل طراحی سایت، بخش مورد علاقه ماست: وقتی همه چیز به طور کامل آزمایش و تست شد و از کنترل کیفیت عبور کرد، زمان راه اندازی وب سایت با آپلود آن روی هاست لایو فرا رسیده است. ممکن است هنوز برخی از عناصر وجود داشته باشد که نیاز به بررسی و بروزرسانی داشته باشند که پس از آپلود همچنان برخی از کارها صورت می پذیرد و به این ترتیب مراحل ساخت سایت کامل می شود.

آشنایی با برخی از وب سایت های لاکچری دنیا به ما کمک می کند تا درک بهتری نسبت به ترندهای طراحی وب سایت و داستان سرایی های برندهای بزرگتر داشته باشیم و به این ترتیب در وب سایت خود از آن استفاده لازم را ببریم. در مقاله 10 نمونه الهام بخش طراحی سایت لاکچری می توانید با این برندها آشنا شوید.


کلام آخر

در شروع پروسه بدون شک هدفگذاری راهگشاست، بدون آن کار سخت و انجام نشدنی است. بعد از هدفگذاری تعیین محدوده پروژه با استراتژی محتوایی و نقشه سایت صورت می گیرد که چشم انداز خوبی از مسیر به شما می دهد. تولید محتوا و سپس تست کامل عملکرد وب سایت و در آخر آپلود انجام خواهد شد. مراحل طراحی وب سایت به این ترتیب کامل می شود. اما بیاد داشته باشید که همه چیز فقط داشتن یک وب سایت نیست و برای بعد از آن حتماً باید برنامه ویژه داشته باشید.

میانگین امتیاز : 5 / 5. تعدا آرا : 2

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟