8 tips for improvements ordinary website footers

۸ نکته در طراحی فوتر سایت

زمان مطالعه 5 دقیقه
طراحی فوتر سایت

حتماً میدانید که هر عنصر در وب سایت مکان و هدف مخصوص به خود را دارد. بسیاری از طراحان صفحات را از بالا به پایین طراحی می‌کنند یعنی تمرکز خود را روی هدر، نوار کناری، و محتویات اصلی گذاشته و از پرداختن به فوتر غافل می‌شوند.

0
()

وب سایت های اندکی هستند که طراحی فوتر سایت آنها کاملاً تخصصی و مناسب با اهداف سایت می‌باشد، در زیر چند نمونه مناسب از طرح‌های عملی برای ساخت یک فوتر حساب شده، با انتخاب‌های فکر شده نشان داده خواهد شد.


طراحی فوتر سایت با قراردادن نقشه سایت در فوتر

گاهی بهترین طراحان هم در شیوه طراحی خود تجدید نظر می‌کنند بخصوص وقتی که به یک سایت با طراحی غیر معمول و خلاقانه بر می‌خورند. یکی از بهترین راه‌ها برای ترغیب کردن بازدید کننده‌هایی که در حال تمام کردن محتوای یک صفحه از سایت شما هستند و در فکر گام بعدی وب گردی خود می‌باشند قرار دادن نقشه سایت در فوتر است.

ارائه لینک تمامی محتویات سایت به‌صورت مختصر و سازمان یافته یک راه حل عالی برای علاقه‌مند نگه داشتن بازدید کننده برای ادامه جستجو در سایت شماست و مسلماً جایی بهتر از فوتر برای این کار وجود ندارد. بازدیدکنندگان مختلف دوست دارند محتوای متفاوتی هم ببینند پس وجود نقشه سایت با لینک‌های مختلف می‌تواند نظر خیلی از آنها را به خود جلب کند و همین امر باعث بالا رفتن تعداد دفعات بازدید سایت شما به ازای صفحات بازدید شده هر کاربر می‌شود.

نقشه سایت فوتر سایت می‌توانند فرصتی باشد برای پرداختن بیشتر به طراحی سایر بخش‌ها در طراحی سایت حرفه ای، بدین صورت که اگر محتویات فوتر شما دارای یک ساختار منسجم با جزئیات کامل از کل وب سایت باشد شما دیگر می‌توانید بقیه بخش‌های وب سایت خود را با دانستن اینکه کل ساختار سایت شما به‌صورت کاملاً شفاف در پایین هر یک از صفحات موجود است خیلی خلاقانه‌تر از قبل طراحی کنید. در اینجا می توانید با انواع قالب های طراحی صفحات وب سایت آشنا شوید.


اطلاعات تماس در طراحی فوتر سایت

داشتن بخش اطلاعات تماس در فوتر امروزه یک روش محبوب برای گرفتن یک نتیجه خوب است. حذف کردن لینک اطلاعات تماس می‌تواند برای افرادی که به دنبال راهی برای ارتباط با شما هستند بسیار ناخوشایند باشد. همچنین لینکی که به‌راحتی نتوان آن را در صفحه پیدا کرد می‌تواند بازدید کننده را از ادامه کار نا امید کند، پس باید هر فرصتی را برای بازدید کننده، برای ارتباط با خود فراهم کنید.

سعی کنید اطلاعات تماس خود را به‌صورت کامل و شفاف ارائه کنید همچنین اگر از خدمات پستی برای ارائه محصولات در سایت استفاده می‌کنید حتماً آدرس و کد پستی محل خود را نیز قید کنید.


لینک‌های مهم در طراحی فوتر سایت

هدر شما می‌تواند موضوعات را به دسته بندی‌های گوناگون تقسیم کرده باشد ولی شما می‌توانید در فوتر خود یکسری از لینک‌های منتخب و مهم خود را نیز بگذارید.

وقتی یک کاربر به قسمت‌های پایین یک صفحه می‌رسد ممکن است تصمیم به بیرون رفتن از سایت شما را بگیرد ولی اگر شما در فوتر چیز بخصوصی برای ترغیب او مثل لینک یک مقاله جالب یا یک خبر جدید یا …داشته باشید فوتر یک‌بار دیگر می‌تواند به عنوان آخرین تلاش برای جلب توجه کاربر به شما سرویس بدهد. بر خلاف نقشه سایت در این روش لینک تمام صفحات موجود به کاربر ارائه نمی‌شود بلکه فقط چند گزینه منتخب برای جلب توجه بیشتر به او پیشنهاد می‌شود.

نگاهی به آمارهای ترافیکی سایت به‌صورت عینی می‌تواند به شما بگوید که کدام‌یک از این لینک‌ها واقعاً جذاب و پر کشش بوده، اگر شما آنها را با لینک‌های غیر محبوب جایگزین کنید می‌توانید اصطلاحاً کلیک خور آن لینک‌ها را به‌صورت کاملاً محسوس بالا ببرید و همچنین پس از چند بار تکرار و بررسی می‌توانید یک فوتر بسیار مؤثرتر از قبل داشته باشید.


سازماندهی لینک‌ها در فوتر سایت

اگر شما تعداد زیادی لینک در فوتر خود قرار داده‌اید یقیناً مدل Sitemap را برای خود انتخاب کرده‌اید بهترین کار این است که آنها را به بخش‌های مربوط به هم و هر بخش را در یک ستون قرار دهید،به‌عنوان مثال اگر شما یک لینک اخبار شرکت، یک لینک درباره ما، یک لینک همکاری با ما و یک صفحه تماس با ما داشته باشید باید آنها را به ترتیب اهمیت چیده و در یک ستون با عنوان درباره نام شرکت قرار دهید.

نکته مهم در سازماندهی لینک‌ها در فوتر منظم نگه داشتن آنهاست بطوری که کاربران بتوانند به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را بیابند. همچنین در نظر داشتن تفاوت‌های سازمانی بین فوتر ساخته شده به دست شما و نحوه چیده شدن بخش‌های اصلی نیز دارای اهمیت زیادی است؛ وجود تفاوت‌های خیلی زیاد در دسته بندی‌ها (Categories)، رعایت نکردن سلسله مراتب و یا دیگر جنبه‌های سازمانی ممکن است برای کاربران سردرگمی ایجاد کند.


طراحی زیبا فوتر سایت

اگر فقط چند لینک اصلی برای ارائه دارید شما یک فرصت عالی برای داشتن یک فوتر بسیار زیبا نیز خواهید داشت.
با ساختن چند بخش با استفاده از اصول پایه طراحی می‌توانید مهارت خود در طراحی فوتر سایت را نشان دهید.

استفاده از آیکون‌های بزرگ با طرح‌های فریبنده، با استفاده از اصول اولیه طراحی مثل استفاده از فضای خالی و تغییر کنتراست می‌تواند واقعاً جلب توجه کند. این اصول را در سایت خود پیاده سازی کنید به نحوی که به بقیه سایت تاکید داشته باشد و به یوزر یک احساس خوب و ماندگار را منتقل کند.


ایجاد تعامل در فوتر سایت

امروزه دیدن لینک مکان‌هایی که کاربران توسط آن می‌توانند با گردانندگان سایت‌ها یا دیگر دنبال کنندگان در تعامل باشند در فوتر ها بسیار رایج است، اقلب سایت‌ها به‌ویژه وبلاگ‌ها همیشه یک لیست برای مطالب محبوب و همچنین به‌روزرسانی های اخیر شبکه‌های اجتماعی در فوتر یا وبلاگ خود دارند.

بر خلاف دیگر گزینه‌ها این یک روش فوق‌العاده برای پویایی بخشیدن به قالب سایت است بطوری که همچنان پیشنهادانی برای جلب توجه افرادی که به پایین صفحه می‌رسند به آنها ارائه می‌شود.


قرار دادن لینک‌های وابسته و اعتبارات در فوتر

شما قطعاً نمی‌خواهید این لینک‌ها را در سراسر محتویات مهم‌تر سایت خود پراکنده کنید. بهترین مکان برای قرار دادن لینک‌هایی مثل شرایط و ضوابط، حق کپی رایت، لینک‌های وابسته، شرکاء، خدمات مرتبط و هر چیز دیگری که به‌طور غیر مستقیم مربوط به ترویج شرکت شماست فوتر است.

این لینک‌ها به ندرت مهم‌تر از محتویات اصلی سایت می‌شوند اما اگر آنها باید در سایت شما وجود داشته باشند بهترین مکان برای آنها قطعاً در فوتر خواهد بود.پ


قرار دادن نوار جستجو

بعضی مواقع کاربر شما نمی‌تواند مطلب مورد نظر خود را پیدا کند در این صورت فوتر اندیشمندانه ترین مکان برای قرار دادن نوار جستجو است. جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند مطلب مورد نظر خود را پیدا کرده یا با استفاده از کلمات کلیدی یا موضوع مورد نظر آنرا جستجو کنند.

اینجا آخرین جایی است که بازدید کننده قبل از ترک کردن سایت به قصد جستجوی مطلب مورد نظر خود خواهد دید پس کمک کردن به او برای پیدا کردن موضوع مورد علاقه‌اش از هر راهی می‌تواند بسیار مهم باشد. این نیز فرصتی برای شما ایجاد می‌کند که کاربر بتواند دیگر صفحات را که احتمال ارتباط با موضوع مورد نظر او را دارد بازدید کند که همین امر باعث افزایش بازدید سایت شما می‌شود.

اگر شما هنوز نمی‌دانید که نوار جستجوی شما مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر این را در نظر داشته باشید که با استفاده از یک فیلد فرم مخفی، یکURL متغیر یا یک اقدام جداگانه برای فرم می‌توانید بفهمید چه تعداد کاربر را با استفاده از نوار جستجو توانسته‌اید در سایت نگه دارید.


نتیجه گیری

فوتر سایت شما به هیچ وجه نباید یک مکان خسته کننده و تکراری باشد بلکه می‌تواند محلی پر جنب و جوش و پر استفاده در خدمت ترویج هر چه بیشتر سایت شما، محصولات شما، صفحات اجتماعی شما و بسیاری دیگر باشد.

همه چیز بستگی به تجربه کاربر (User Experience) از سایت دارد. توجه کاربران را جلب کنید، پیدا کردن محتوا برای کاربر آسان کنید، لینک‌های جالب و اطلاعات بروز را در سایت خود قرار دهید. داشتن یک فوتر بی نقص باعث افزایش ترافیک وب سایت شما است و به ترویج هر چه بیشتر سایت و برند شما کمک خواهد کرد.

در پایان طراحی فوتر سایت شما چطور است؟ آیا نقشه سایت در فوتر دارید؟ لینک شبکه‌های اجتماعی چطور؟ با نظرات خود، ما را در دانستن نحوه طراحی یک فوتر بی نقص یاری دهید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟