Color and emotion what does each hue mean

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

زمان مطالعه 8 دقیقه
روانشناسی رنگ ها در طراحی وب سایت

رنگ‌ها می‌توانند حس‌های زیادی را منتقل کنند در طراحی وب سایت خیلی مهم است بدانید که رنگ‌ها چه تأثیری می‌تواند در انتقال پیغام شما دارند. درک و شناخت از روانشناسی رنگ در طراحی سایت یک پیشنیاز است.

0
()

چرا روانشناسی رنگ در طراحی سایت مهم است؟

حتماً در مورد انتخاب رنگ‌های سرد و گرم برای رنگ دیوار اتاق یا هنگام استفاده از تن سایه‌های سرد و گرم در هنگام گریم چهره، شنیده‌اید؟

هر فردی استنباط و احساس مختلفی، از رنگ‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌شود دارد. تحقیقات ثابت کرده است که هر رنگ بیانگر یک نوع احساس و منجر به یک نوع رفتار مشخصی می‌شود. درک انتخاب رنگ و برداشت ضمنی از روانشناسی رنگ در طراحی سایت می‌تواند ما را در طراحی مؤثرتر و بدون اشتباه، به جلو هدایت کند.


روانشناسی رنگ‌های گرم و سرد

رنگ گرم و سرد درواقع به حسی که از دیدن چرخه رنگ به وجود می‌آید گفته می‌شود. رنگ‌های گرم شامل رنگ‌های قرمز، زرد نارنجی است . از این رنگ برای دیوارهای محیط زندگی و خانه استفاده می‌شود یا به‌عنوان رنگ تأکید کننده و نمایش بیشتر رنگ‌های خنثی ( سفید و مشکی) استفاده می‌شود.

رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش و سبز است. یک انتخاب متداول در رنگ‌آمیزی دیوار محل زندگی ، اتاق‌های خواب برای ایجاد احساس آرامش در فضای خانه به دلیل خصوصیت کاربردی بودن آن‌ها هست. از این رنگ‌ها برای هدایت احساسات و عواطف در وب‌سایت استفاده می‌شود.

رنگ‌های گرم شادابی و راحتی را القا می‌کنند. این رنگ‌ها باعث می‌شوند فضا کوچک‌تر به نظر برسد زیرا تن رنگ‌های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می‌شود. رنگ‌های گرم باعث فعال شدن عکس‌العمل‌های مغز می‌شود و احساس هیجان ، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا می‌کند. در فضاهای خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ‌های گرم باعث ابهت فضا می‌شود و بارنگ‌های خنثی هم تطابق دارد.

انتخاب رنگ‌های سرد، جهت آرامش و تسکین ، تا حدی منحصربه‌فرد است و باعث بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضای موجود می‌شود. ایرادی که به رنگ‌های سرد چرخه رنگ می‌گیرند این است که فضا را سردتر ازآنچه هست نمایش می‌دهد و باید با فضاهای آزاد منطبق شود.(مثل رنگ‌های سفید یا خنثی موجود در وب‌سایت).

رنگ‌های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل( غیرفعال) در مغز می‌شود که باعث ایجاد احساس رضایت، آرامش و عدم فعالیت می‌شود. درک و شناخت صحیح از روانشاسی رنگ های گرم و سرد در طراحی سایت، به اثربخشی پیام شما به مخاطبانتان کمک بسیار زیادی می کند.

وب سایت های بسیاری برای کمک به طراحان گرافیک وجود دارد که پالت های دستچین شده را به شما معرفی می کنند. یکی از این وب سایتها کالرهانت است که پالت های ترند و جدید را به طراحان معرفی می کند. البته باز هم پیشنهاد ما قبل از هر شروعی، شناخت صحیح از روانشناسی رنگ در طراحی سایت است که تاثیر استفاده از این دانش، در ایجاد رابط و تجربه کاربری خوب با توانمندی القا احساسات به مخاطب، غیرقابل انکار است.


روانشناسی رنگ قرمز در طراحی

قرمز یکی از سه رنگ اولیه است. یکی از قدرتمندترین و احساسی‌ترین رنگ‌هاست . رنگ قرمز احساس شیرینی و بی‌گناهی را در حین ترکیب بارنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی می‌دهد و وقتی به‌صورت خالص استفاده می‌شود تیزی و تندی را القا می‌کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین‌تری را بیان می‌کند مثلاً عصبانیت یا بیان شدید احساسات.

رنگ قرمز در طراحی
رنگ قرمز در طراحی

قرمز به‌عنوان رنگ اولیه هم در پس‌زمینه طرح‌ها و هم به‌عنوان رنگ تأکید، استفاده می‌شود. تقریباً در بین رنگ‌های دیگر بهترین رنگ برای تأکید است. در روانشناسی رنگ در طراحی سایت طیف رنگی قرمز می تواند احساس عشق، هیجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ قرمز روشن را برای القای عشق و لذت استفاده می کنند. مثلاْ در نمونه سایت رستوران استفاده زیادی دارد به همراه رنگ نارنجی.


خصوصیات طیف رنگ قرمز در طراحی وب سایت

  • رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت.
  • قرمز تیره برای بیان حس انتقام‌جویی، عصبانیت همچنین شجاعت و رهبری را القا می‌کند.
  • صورتی برای ایجاد فضای رمانتیک و قابلیت‌های زنانه.
  • قرمز و قهوه‌ای تغییر و سقوط را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی

رنگ سبز یکی دیگر از رنگ‌های اولیه است. این رنگ یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها است که دارای سایه‌های خنثی است. سبز تعادل و هارمونی را القا می‌کند و بعضی‌اوقات برای شرح طبیعت و ایجاد امید استفاده می‌شود. سبز کمی روشن‌تر ( با مقداری زرد) بیشتر شادی‌آور و نورانی است و می‌توانند کمی هم حس‌گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره‌تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می‌کند .بیشتر ما را به یاد اسکناس و ثروت می‌اندازد.

رنگ سبز در طراحی
رنگ سبز در طراحی

در طرح‌ها از رنگ سبز در زمینهٔ یا به‌عنوان رنگ تاکید استفاده می‌شود. این رنگ یکی از رنگ‌های مناسب برای چشم انسان است. لازم است بدانید که بعضی‌اوقات پیامدها عاطفی ناخواسته را با رنگ سبز نشان می‌دهد مثلاً بیماری یا بی‌تجربگی. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ سبز متمایل به آبی را برای القای سلامتی و ثبات استفاده می کنند.


خصوصیات طیف رنگ سبز در طراحی وب سایت

  • زرد- سبز بیماری و اختلاف را القا می‌کند.
  • سبز تیره جاه‌طلبی، کامیابی را القا می‌کند.
  • سبز متمایل به آبی سلامتی و ثبات را القا می‌کند.
  • سبز زیتونی نماد صلح و هارمونی را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی

آبی‌رنگ آرامش ، صلح و امنیت است. آخرین رنگ از سه رنگی است که رنگ‌های اصلی RGB، که ما در طراحی‌های دیجیتالی در ترکیب رنگی‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنید،را می‌سازد. آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می‌کند به‌عنوان رنگ اصلی است که شبکه‌های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیسبوک و توییتر از آن استفاده کرده‌اند.

رنگ آبی در طراحی
رنگ آبی در طراحی

از رنگ آبی هم به‌عنوان رنگ‌های پیش‌زمینه و هم‌رنگ‌های تأکیدی می‌توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند و البته می‌توانیم بگوییم که این رنگ، یکرنگ مردانه نیز هست. از آبی تیره‌تر در رنگ متن استفاده می‌شود.از رنگ‌های تیره‌تر در چرخه رنگ بیشتر برای وب‌سایت‌های شرکتی استفاده می‌شود.

آبی به آب و آسمان نیز ارتباط دارد که به وب‌سایت شما حس طبیعت را می‌دهد. رنگ‌های آبی به‌ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته‌بندی غذاها استفاده می‌شوند زیرا بعضی از مطالعات نشان داده است که تأثیر آرامشی که از این رنگ گرفته می‌شود جلوی اشتهای افراد را می‌گیرد. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ آبی روشن را برای القای ثبات ،اعتماد و ایمان استفاده می کنند.


خصوصیات طیف رنگ آبی در طراحی وب سایت

  • آبی روشن سلامتی، عمق، ثبات و ایمان را القا می‌کند.
  • آبی تیره‌تر دانش ، قدرت ، اعتماد و کمال را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی

رنگ بنفش ترکیبی از طیف رنگ‌های گرم و سرد یعنی عشق و آرامش، رنگ‌های قرمز و آبی هست. بنفش از قدیم نماد اشراف، قدرت و ثروت است. بنفش همچنین به ترویج حس خلاقیت و قوه تخیل کمک می‌کند زیرا این رنگ غالب در طبیعت نیست.

رنگ بنفش در طراحی
رنگ بنفش در طراحی

از رنگ بنفش استفاده گوناگونی می‌شود. سایه‌های سبک، که خیلی نرم و ظریف است می‌تواند یک حس رمانتیک ایجاد کند. سایه‌های تیره‌تر احساس سنگین‌تر و دمدمی‌مزاج بودن را القا می‌کند و در بعضی مواقع حس بی ثابتی و سرسختی را می‌دهد. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ بنفش روشن را برای القای حس لطافت و نوستالوژیک استفاده می کنند.


خصوصیات طیف رنگ بنفش در طراحی وب سایت

  • بنفش روشن حس لطافت، حس نوستالژی و رمانتیک را القا می‌کند.
  • بنفش تیره حس دمدمی‌مزاج بودن، سرسختی ، دل‌تنگی و ناامیدی و در بعضی مواقع حس قدرت‌طلبی و نظارت را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی

زرد به‌راحتی، شادی را القا می‌کند. این رنگ بااحساس انرژی‌زایی و تشویق در ارتباط است. این رنگ بسیار مهیج است و به همه‌چیز حس روشنایی و خورشیدی می‌دهد. یکی از معایب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است. رنگ زرد برای برجسته‌تر کردن موضوعی یا تأکید استفاده می‌شود.

رنگ زرد در طراحی
رنگ زرد در طراحی

استفاده تمام طرح از ین رنگ بسیار دشوار است زیرا باید با انتخاب کنتراست‌های موجود در این رنگ مطمئن شوید که پیغام شما درست منتقل می‌شود . درصورتی‌که این رنگ در فرمت روشن‌تر استفاده شود جلوه اولیه خود را دست می‌دهد. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ زرد روشن را برای القای حس خطر و ترس استفاده می کنند.


خصوصیات طیف رنگ زرد در طراحی وب سایت

  • رنگ زرد روشن برای القای حس خطر و ترس است.
  • رنگ زرد تیره‌تر برای القای شادی ، لذت و تازگی است.

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی 

نارنجی یک ترکیب دارای هارمونی بین رنگ‌های قرمز و زرد است. یعنی ترکیب عشق و انرژی بارنگ اولیه یعنی زرد به همراه حس خورشیدی و تازگی آن است.نارنجی به برقراری تعادل، انرژی‌زا بودن و فراخوانی گرایش دارد اما استفاده از این رنگ در کار، کمی سخت است . طیف‌های نارنجی بیشتر، در قسمت‌های مهم سایت و به‌صورت رنگ تائید کننده استفاده می‌شود، اما وقتی به‌عنوان رنگ غالب از آن استفاده کنیم کمی کار شلوغ به نظر می‌رسد.

رنگ نارنجی در طراحی
رنگ نارنجی در طراحی

از نارنجی برای نمایش حرکت در طرح استفاده کنید اما احتیاط کنید نارنجی قدرت غلبه بر عناصر دیگر در طرح را دارد. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ نارنجی طلایی را برای القای حس پرستیژ و خرد استفاده می کنند.


خصوصیات رنگ نارنجی در طراحی وب سایت

  • زرد- نارنجی یا نارنجی طلایی حس پرستیژ و خرد را القا می‌کند.
  • قرمز –نارنجی حس لذت، انرژی و سلامتی و آرزو را القا می‌کند.
  • نارنجی تیره به معنی تغییر و عدم اطمینان است.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای و رنگ‌های خنثی در طراحی

رنگ‌های خنثی ( رنگ بژ، شیری، خاکستری مایل به قهوه‌ای، توسی) و قهوه‌ای بهترین مثال ممکن از طبیعت هستند که بسیار در طراحی‌ها استفاده می‌شوند. رنگ‌های خنثی و قهوه‌ای مضمون آرامش و صلح ، سازگاری، اعتبار و حتی حس خستگی را القا می‌کنند. قهوه‌ای، کاربردهای گوناگونی در طرح دارد مثلاً برای پس‌زمینه طرح، به‌عنوان رنگ تأکید کننده وبری رنگ متون استفاده می‌شود. همچنین در ترکیب بارنگ‌های دیگر برای ایجاد افکت‌های زیبا استفاده می‌شود.

رنگ قهوه ای در طراحی
رنگ قهوه ای در طراحی

طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، رنگ قهوه ای تیره را برای القای حس راحتی و تجربه استفاده می کنند.


خصوصیات طیف رنگ قهوه ای در طراحی وب سایت

  • قهوه‌ای خیلی کمرنگ برای القای آرامش، پاکی، ظرافت است.
  • قهوه‌ای کمرنگ ( میانه) خستگی، کسلی و حفاظت را القا می‌کند
  • قهوه‌ای تیره استحکام، راحتی و تجربه را القا می‌کنند.

روانشناسی رنگ سیاه‌ و سفید در طراحی

رنگ‌های سفید و سیاه خالص‌ترین شکل رنگ هستند .هر یک معنای سادگی واداری بودن را می‌رساند. تقریباً غیرممکن است که رنگی را بدون استفاده از رنگ‌های سیاه‌وسفید ایجاد کرد.سفید معمولاً مضمون تمیزی، پاکی و کمال را القا می‌کند.

طیف رنگ های سیاه و سفید در طراحی
طیف رنگ های سیاه و سفید در طراحی

رنگ مشکی معنی قدرت ، رمزآلود بودن و ظرافت را منتقل می‌کند. بعضی‌اوقات معنی ترس و ناشناخته بودن را هم می‌دهد. هرکدام از این رنگ‌ها درصورتی‌که بارنگ‌های دیگر به‌کاربرده نشود خیلی سرد و خشک به نظر می‌رسند. ترکیب رنگ سفید و سیاه که توسی است حس آرامش و کسل‌کننده‌ای را منتقل می‌کند. طراحان آشنا به روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود، سفید را برای القای پاکی و رهایی و سیاه راه برای القای حس قدرت و رمزآلودگی استفاده می کنند.


خصوصیات رنگ سیاه و سفید در طراحی وب سایت

  • سفید، تمیزی، پاکی و رهایی را القا می‌کند.
  • سیاه، قدرت، ظرافت و رمز آلودگی را القا می‌کند.
  • توسی آرامش و بی‌تمایلی را القا می‌کند.

در پایان شما راجع به رنگ‌ها چه فکر می‌کنید؟ رنگ‌ها چه حسی را به شما منتقل می‌کنند؟ آیا از روانشناسی رنگ در طراحی سایت خود استفاده کرده اید؟ البته روانشناسی رنگ در طراحی سایت و برندینگ نیز مهم است. به عنوان مثال در طراحی وب‌سایت برای یک تولیدکننده انواع لوازم چوبی و مبلمان استفاده از رنگ هایی مانند قهوه ای و سبز بسیار پیشنهاد می شود.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟