submit xml sitemap to google

نقشه سایت چیست: آموزش ساخت سایت مپ (Sitemap)

زمان مطالعه 4 دقیقه
نقشه سایت چیست: آموزش ساخت سایت مپ (Sitemap)

نقشه ها برای ما مزایای زیادی دارند. مثلاً، نقشه گنج راه ثروتمند شدن را نشانمان می‌دهد. لمس نقشه های توپوگرافی سرگرم کننده است و نقشه جهان عظمت هستی را یادآور می شود. اما نقشه سایت یا سایت مپ شاید پیمایش وب سایت ما را ساده کند!

2
(2)

هر وقت صحبت از نقشه می شود خیال همه راحت می شود، چون صحبت یک راهنما در میان است که راه را بلد است و مقصد دست یافتنی خواهد بود. حالا اما وقتی صحبت نقشه سایت می شود اول گوگل خوشحال می شود چون مسیریابی سایت شما را با آن راحت تر انجام می دهد. به این ترتیب یک سایت مپ اهمیت زیادی پیدا می کند.

در این مقاله تلاش کردم با توضیحات لازم بعلاوه ویدیوها به توضیح کامل نقشه سایت چیست بپردازم. در بخشهای پایین تر آموزش ساخت نقشه سایت و آموزش نقشه سایت در گوگل را خواهید دید. با من تا پایان این مقاله همراه شوید.


نقشه سایت چیست؟

نقشه سایت یک فایل است که خزنده های موتورهای جستجوگر را در صفحات وب سایت شما فعال می کند و به آنها می گوید که کدام صفحه را فهرست کنند. با ارائه این اطلاعات به گوگل، شما شانس بیشتری برای فهرست شدن در موتورهای جستجوگر و قرارگرفتن در رتبه های بالاتر موتورهای جستجوگر برای معرفی محصولات و خدمات خود به کاربران جستجوکننده خواهید داشت.

نقشه سایت برای سئوسایت بسیار مهم است و به گوگل کمک می کند تا صفحات شما را سریعتر و موثرتر کشف و فهرست (نمایه سازی) کند.


انواع نقشه سایت

زمانی که در مورد نقشه سایت صحبت می‌شود‌، دو نوع نقشه سایت مدنظر است: یکی نقشه سایت XML و دیگری نقشه سایت HTML است که هر یک دارای استفاده‌ها و اثرات مختص به خود در سئو هستند. هر یک از این نقشه‌های سایت دارای معایب و مزایایی هستند اما درنهایت هردوی آن‌ها دارای اثر مهمی در افزایش میزان بازدهی سایت شما خواهند داشت.


۱. نقشه های سایت با فرمت XML

نقشه های سایت XML در قالب خاصی (با فرمت ایکس ام ال) برای خوانش توسط خزنده های موتورهای جستجو طراحی می‌شوند.


۲. نقشه وب سایت HTML

نقشه HTML شبیه صفحات معمولی سایت است و به کاربران وب سایت شما کمک می کند تا در وب سایت پیمایش کنند. بیایید نگاهی دقیق تر به هر یک از این دو نوع بیاندازیم.


نقشه سایت XML

ساختار کلی نقشه‌های سایت XML تفاوت چندانی با ساختار HTML ندارد. تنها تفاوت آن ساختار نوشتاری آن است که برای ربات‌های موتورهای جستجو قابل‌ خواندن است. ساختار HTML محتوای متنی و تگ‌ها را در برمی‌گیرد اما در ساختار XML بیشتر URLها و محتوای مرتبط با آن‌ها مدنظر است. ساختار XML یک سایت به‌صورت زیر است:

نمونه نقشه سایت xml
نمونه نقشه سایت xml

تنها مورداستفاده XML برای موتورهای جستجو است. این نقشه همانند یک برگه درخواست است که برای ربات‌های خزنده موتورهای جستجو ارسال می‌شود تا این ربات‌ها بر اساس این لیست صفحات تشکیل‌دهنده وب‌سایت شمارا بررسی کنند و اطلاعات وب‌سایت شمارا ذخیره‌سازی کنند.


محدودیت‌های نقشه‌ سایت XML

  • استفاده از نقشه XML به معنای تضمین ایندکس شدن URLهای شما نیست. نقشه سایت XML در واقع فهرست را به ربات‌های موتور جستجوگر پیشنهاد می‌دهد و هیچ اجباری برای ربات‌ها برای ایندکس کردن وجود ندارد
  • نقشه‌های XML قابلیت احراز هویت صفحات شما را برای لینک های مقصد، همانند آدرس‌های HTML ندارند.
  • نقشه‌های سایت XML قدرت زیادی در بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو ندارند. برای مثال درصورتی‌که لینک تنها از طریق نقشه XML قابل‌مشاهده شدن باشد، شاید در موتور‌های جستجو شناسایی شود اما در افزایش رتبه هیچ تأثیری ندارد و توانایی انتقال هیچ‌گونه هویتی را برای لینک ها ندارد.

نقشه سایت HTML

نقشه سایت HTML متشکل از لینک‌های دسترسی به بخش‌های گوناگون سایت است. این سایت مپ به‌عنوان بخشی استاندارد در ساختار وب‌سایت و به‌طور معمول در قسمت پایین سایت قابل‌ مشاهده است.

نمونه سایت مپ HTML
نمونه سایت مپ HTML

قدیما (که خودم بزور یاد میاد) پیش از ابداع منوهای شناور و کرکره‌ای در قسمت هدر سایت که قابلیت در برگیری تعداد بسیار زیادی از لینک‌های دسترسی به بخش‌های مختلف سایت را دارند، نقشه سایت HTML یکی از بخش‌های بسیار مهم در ساختار هر سایت بود که دارای اثری بسیار بزرگ در افزایش بازدهی SEO سایت می‌شد.


آموزش ساخت نقشه سایت بدون افزونه

آموزش ساخت سایت مپ XML بدون افزونه

میتوانید به این سایت xml-sitemaps.com بروید و آدرس وب سایت خود را در آنجا وارد کرده و دکمه شروع را بزنید. در مدت کوتاهی نقشه سایت شما ساخته خواهد شد و با کلیک بر روی فایل غیرفشرده آنرا دانلود و بر روی دسکتاپ خود قرار دهید. یا به سایتهای دیگری بروید که در این ویدیو به آن پرداختم.


آموزش ساخت سایت مپ HTML بدون افزونه

به سایت mysitemapgenerator بروید و در بخش html sitemap آدرس وب سایت خود را وارد کرده و دکمه شروع را بزنید. در مدت کوتاهی نقشه سایت HTML شما ایجاد خواهد شد و آنرا دانلود کنید. در این ویدیو می توانید مراحل را ببینید.

آموزش ساخت سایت مپ HTML بدون افزونه

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل

وقتی شما یک فایل نقشه سایت XML آماده دارید یعنی می توانید ثبت نقشه سایت در گوگل را آغاز کنید. ابتدا فایل XML را بر روی هاست خود در فلدر Public_html آپلود کنید و بعد می توانید به URL آن از طریق آدرس:

domain.com/sitemap.xml

دسترسی داشته باشید. این آدرسی است که باید در سرچ کنسول در بخش sitemaps وارد کنید و دکمه ثبت را بزنید تا فرآیند کامل شود.


کلام آخر

من خیلی دوست دارم این مقاله را بروزرسانی کنم و هر وقت موضوع مناسبی در مورد آموزش نقشه سایت و آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول وجود داشت، بهش اضافه کنم. در آخر از شما دوستانم می خواهم که من را در این بخش یاری کنید و نظرات خودتان را با ما و خوانندگان این مطلب در مورد سوال نقشه سایت چیست و چه کاربردی دارد؟ مطرح کنید.

میانگین امتیاز : 2 / 5. تعدا آرا : 2

ثبت امتیاز شما به این مطلب

نظرات کاربران

منا ثابتی13 خرداد 1402

سلام نقشه سایت رو اضافه میکنم به کنسول گوگل اما ارور میگیره؟ دلیلش چیه

آوادیس13 خرداد 1402

سلام : ممکنه در قسمت وضعیت نقشه سایت تو سرچ کنسول، خطای “Couldn’t Fetch” دریافت کنید که معمولاً خودش به موفقیت آمیز تبدیل می شه. اما اگر URL نقشه سایت را اشتباه وارد کرده باشید، ممکن است این خطا رخ دهد. بررسی کنید که مسیر URL در قسمت ورود نشانی نقشه سایت در سمت چپ هم درست باشه.

مريم11 تیر 1402

سلام
من سايتم از قبل طراحي شده ميتونم از شما براي ثبت نقشه سايت كمك بگيرم؟ پشتيباني در اين زمينه داريد؟

آوادیس12 تیر 1402

سلام وقت بخیر
بله در صورتی که مشکل یا سوالی در زمینه ثبت یا ساخت نقشه سایت دارید در خدمت هستیم.

شما نظری در این مورد ندارید؟