How to improve your page load speed

آموزش افزایش سرعت سایت + معرفی 4 ابزار تست سرعت

زمان مطالعه 5 دقیقه
آموزش افزایش سرعت سایت + معرفی ۴ ابزار تست سرعت

سئو در عمل بیانگر بهبود تجربه جستجو کاربران است. افزایش سرعت سایت در کنار تولید محتوای مفید و اختصاصی بهترین راه برای جلب رضایت کاربران خواهد بود. در این مقاله به توضیح بالا بردن سرعت سایت و روشهای آن پرداختیم.

0
()

کارشناسان سئوکار امروزه توجه خود را به کلمات کلیدی، لینک‌های ورودی، نقشه سایت و بسیاری از نکات دیگر معطوف کرده‌اند و هدفی جز ورود بازدیدکننده به سایت را دنبال نمی‌کنند. افزایش سرعت سایت در این میان نقش اساسی در تجربه کاربری دارد.

از طرف دیگر این کارشناسان، سایت شما را تنها از نظر کارایی بررسی می‌کنند بلکه افزایش سرعت لود سایت را یکی از فاکتورهای مهم در نظر دارند. نظرات و راهنمایی این افراد در راستای افزایش فروش، دسترسی سریع کاربران به محتویات صفحات بازدید شده، خواهد بود. 


اثر افزایش سرعت سایت بر ایندکس شدن و رتبه سایت

به‌طورکلی سرعت‌ پایین سایت موجب نارضایتی کاربران و خروج سریع آن‌ها از سایت شما خواهد شد. اگر توجه گوگل به عملکرد کاربران در سایت و نرخ خروج آن‌ها یا همان بانس‌ریت را پذیرفته باشیم، به این نتیجه می‌رسیم که سرعت سایت تأثیر بالایی بر رتبه شما در نتایج گوگل خواهد داشت.

افزایش سرعت سایت شما تأثیر زیادی بر ایندکس صفحات توسط ربات‌های گوگل خواهد داشت. گوگل زمان مشخصی را برای بررسی و فهرست ربات‌هایش به هر وب سایت اختصاص می‌دهد. سرعت مناسب سایت به معنی افزایش سرعت و فهرست هر صفحه وب و درنتیجه رتبه بهتر هر صفحه خواهد بود. عدم دسترسی گوگل به صفحات داخلی شما در مدت زمان طولانی می‌تواند به رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل آسیب جدی برساند.


بهترین ابزارهای بررسی سرعت سایت

  • به کمک ابزارهای گوگل می‌توانید سرعت وب‌سایت خود را به‌ راحتی تعیین کنید. برای این کار وارد حساب کاربری گوگل شوید و از بخش ابزار به بخش Site Speed Overview  رفته در این قسمت می‌توانید متوجه شوید کاربران تا چه مدت منتظر لود شدن صفحات سایت شما خواهند بود.
  • از Page Speed Insights Google استفاده کنید. که این قابلیت سرعت سایت‌ها را از صفرتا 100 ارزیابی می‌کند. که امتیاز 85 به بالا نمره قابل قبولی خواهد بود.
بررسی افزایش سرعت سایت با Page speed
بررسی افزایش سرعت سایت با Page speed

روش‌های افزایش سرعت سایت

DNS Lookup

کم کردن تعداد HTTP Requestها به ازای هر دامنه‌ که محتوای صفحه شما از آنجا آورده شده است، یک Request و بالطبع یک DNS Lookup باید انجام شود. هر چقدر تعداد این «گشتن»‌ها کمتر باشد، پاسخ‌‌هایی که به‌مرور می‌رسد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هر جا که امکان داشت بهتر است که از آدرس‌هایی است که با هم مرتبط هستند استفاده کنید. مثلاً از آدرس زیر :

foo/bar. js/. .

بجای استفاده از آدرس کامل زیر:

http://www. domain. com/foo/bar. js


80 درصد Response Time که کاربر باید صبر کند تا صفحه کامل لود شود، زمانی است که مرورگر محتوای صفحه شامل تصاویر، فایل‌های جاوااسکرپیت ، CSS ، فلش و . . . را دانلود می‌کند. پس هر جا که امکان داشت باید این فایل‌ها را ترکیب کرد. یعنی تمام فایل‌های CSS را باهم ترکیب و به‌صورت یک فایل آپلود کنید، فایل‌های مختلف تصویری را نیز ترکیب و یک Image Sprite آپلود کرده و از طریق  Attributeهای CSS آن‌ها را تفکیک کنید.


عدم استفاده از URL Redirect

استفاده از Redirect با تگ Meta موردی است که باعث بالا رفتن زمان ریسپانس می‌شود. بنابراین درصورتی‌که شما به هر دلیلی لازم دارید که به‌صورت خودکار کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر انتقال دهید این کار را از طریق وب سرور انجام دهید. (Mod_Rewrite)


Bad Request

تحت هیچ شرایطی به فایل یا آدرسی که وجود ندارد ارجاع نکنید. یعنی شما Error 404 را فقط و فقط باید برای آدرس صفحه داشته باشید و برای فایل‌های JavaScript ،CSS ، عکس و . . . تحت هیچ شرایطی نباید HTTP Code 404  از سرور به مرورگر کاربر برگردد. مرورگر زمان نسبتاً زیادی را صرف پیدا کردن فایل می‌کند و درنهایت هم موفق نمی‌شود که در پروسه افزایش سرعت سایت شما خلل ایجاد می کند.


استفاده از CDN

هر مرورگر،درنهایت به‌صورت هم‌زمان امکان دانلود کردن ۴ فایل به ازای هر هاست درآن‌واحد را دارد. پس اگه فرض کنیم شما در صفحه سایت ۲۸ فایل CSS، JavaScript، عکس، فلش و . . . داشته باشید و تمام این موارد روی یک دامنه قرارگرفته باشد مرورگر طی ۷ مرتبه، هر مرتبه ۴ فایل، می‌تواند تمام آن‌ها را دانلود کند.

ولی اگه شما این فایل‌ها را روی چندین دامنه مختلف توزیع کرده باشید سرعت دانلود شدن به‌مراتب بیشتر خواهد شد. به این روش توزیع فایل‌ها اصطلاحاً CDN یاContent Delivery Network گفته می‌شود. برای مثال سایت گوگل تقریباً تمام فایل‌های موردنیاز را ازGstatic. com بارگذاری می‌کند، یاهو (yimage. com) فیس‌بوک (fbcdn. com) و . . . که این دامنه مجزا، عموماً دارای چندین ساب‌دامین، برای افزایش قابلیت توزیع فایل‌ها روی دامنه‌های مختلف است.


استفاده از دامین بدون Cookie

وقتی شما یک CDN راه‌اندازی کردید، نکته بسیار مهم برای آن دامنه‌ها این است که در تمامی آن‌ها شما هیچ Cookie تعریف نکنید. کوکی حجم ناچیزی را به هرکدام از آن فایل‌ها اضافه می‌کند که اصولاً لزومی برای این کار وجود ندارد و صرفاً در درازمدت پهنای باند آن CDN را بی‌جهت مصرف می‌کند.


مشخص کردن Expire و Cache-Control

وقتی وب سرور شما به یک درخواست جواب می‌دهد یک سری اطلاعات را روی Header صفحه قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها مشخص کردن وضعیت Expire و Cache شدن محتویات آن صفحه است. شما برای افزایش سرعت سایت می‌توانید خیلی از محتویات صفحه را که در مدت زمان مورد نیاز شما، تغییر نمی‌کنند، را Cache کنید. یکی از راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از mod_expires در آپاچی است:

ExpiresActive On
ExpiresDefault A604800
ExpiresByType image/x-icon A2592000
ExpiresByType image/gif A2592000
ExpiresByType image/jpg A2592000
ExpiresByType image/jpeg A2592000
ExpiresByType image/png A2592000
ExpiresByType text/css A1209600
ExpiresByType application/x-javascript A1209600
604800 یعنی یک هفته، 2592000 یعنی یک ماه و. . .

GZip کردن محتوا

تقریباً تمام مرورگرهای جدید این قابلیت رادارند که محتوایZip شده از وب سرور تحویل بگیرند، به‌صورت داخلی آن راUnzip کرده و بعد آن را برای کاربر نمایش دهند.
خاصیت استفاده از این کار این است که به‌جای اینکه مثلاً یک فایل ۱۰۰ کیلوبایتی دانلود شود، همان فایل با حجم مثلاً ۳۰ کیلوبایت دانلود شده که اولاً هم سریع‌تر است و هم‌پهنای باند کمتری از سرور مصرف می‌کند.
برای این کار می‌توانید از mod_deflate آپاچی استفاده کنید:

SetOutputFilter DEFLATE
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4\. 0[678] no-gzip
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html
Header append Vary User-Agent

Minify سازی فایل‌ها

وقتی در محیط Develop مشغول آماده‌سازی وب‌سایت هستید این:

 <body>
    <div>
        <div>
            Something
        </div>
    </div>
</body>


هیچ ایرادی ندارد، ولی وقتی شما قصد دارید سایت را آپلود کنید بهتر است که تمام این فواصل و تب‌های فواصل اضافه را پاک‌کنید و به این صورت آپلود کنید:

<body>
 <div>
  <div>Something</div>
 </div>
</body>


برای یک وب‌سایت، میزان خوانائی کدها در محیط Production به‌اندازه محیط  Develop اهمیت ندارد و شما باید در نظر داشته باشید که Minify کردن را برای تمام فایل‌ها، مخصوصاً CSS و Javascript انجام دهید. برای تست وضعیت وب‌سایت می توانید از Add-onهای Page Speed و YSlow که برای Firebug طراحی‌ شده‌اند استفاده کنید و میزان افزایش سرعت سایت خود را اندازه گیری کنید.


4 تا از بهترین ابزارهای بررسی سرعت سایت

این ابزارها مناسب برای تست سرعت سایت به همراه پیشنهاداتی برای افزایش سرعت سایت به شما ارائه می دهد.


1.PageSpeed Insights

این ابزار به صورت آنلاین محتوای وب سایت شما را آنالیز می کند و سپس پیشنهاداتی برای سرعت بیشتر وب سایت شما ارائه می دهد.

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

2.Neustar Web Performance

روش سریع و آسان برای دریافت گزارش عملکرد داده در هر وب سایتی بدون ساختن اسکریپت تست .

https://browsermob.com/free-website-performance-test

3.WebPagetest

تست سرعت سایت خود را از هر جای دنیا توسط مرورگرهای (IE و Chrome) انجام دهید. شما می توانید در این وب سایت تست ساده و یا تستهای چند مرحله ای را روی وب سایت خود انجام دهید، از پروسه انجام کار ویدیو بگیرید، محتوای مدنظر را بلاک کنید و غیره.

http://www.webpagetest.org

4.pingdom

از وب سایتهای ابزاری دوست داشتنی تست سرعت سایت می باشد که نحوه عملکرد جالب و بسیار سریعی دارد. حتماً گزارشی در مورد سرعت سایت خود از پینگدام دریافت کنید.

http://tools.pingdom.com/fpt

کلام آخر با ما

ما پس از پروسه طراحی سایت و آپلود، مرحله افزایش سرعت سایت آغاز می کنیم. البته موارد بسیار زیادی در حین انجام وب سایتهای اختصاصی یا وردپرسی دخیل هستند که در هنگام کدنویسی و خرید هاست بایستی رعایت شوند. در صورتی که برای بهبود سرعت سایت خود، سوالی دارید از کارشناسان آوادیس بپرسید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

نظرات کاربران

آوید13 خرداد 1402

سلام بهترین زمان باگزاری صفحات سایت چقدر هست؟

آوادیس13 خرداد 1402

سلام بهترین زمانی که گوگل پیشنهاد کرده زیر 2 ثانیه است : «دو ثانیه آستانه مورد پذیرش وب‌سایت تجارت الکترونیک است. در گوگل، هدف ما کمتر از نیم ثانیه است.”هر چه سریعتر بهتر، به خصوص وقتی صحبت از خدمات به مشتری باشد.

شما نظری در این مورد ندارید؟