Planning your website for seo optimization

راهنمای بهبود سئو سایت + 12 راهکار بهبود سئو وب سایت

زمان مطالعه 15 دقیقه
راهنمای بهبود سئو سایت + 12 راهکار بهبود سئو وب سایت

موتورهای جستجو سعی می‌کنند مرتبط ترین محتوای وب با عبارت جستجو شده کاربر پیدا و نمایش دهند. شما با درک رفتار این ربات ها می توانید بهبود سئو سایت خود را شروع کنید. اما چه کارهایی برای وب سایت خود باید انجام دهیم؟

0
()

در این مقاله توضیحات کاملی را برای مدیران کسب‌و‌کارهای اینترنتی جهت بهبود سئو سایت ارائه کردیم. کمی بلند و بالاست اما ارزش خواندن دارد و سیگنال های خوبی به شما می دهد. با جلوگیری از اشتباهات متداول خیالتان از بهبود رتبه سایت تان راحت می‌شود!


بهبود سئو سایت چیست؟

سئو (SEO) وب سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ کمک می کند تا:

  • محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید را کشف کنند و در نتایج خود فهرست کنند.
  • وب سایت شما رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر را کسب کند.

موتورهای جستجو سعی می کنند مرتبط ترین محتوای وب را برای تطبیق با عبارت جستجو شده توسط کاربر پیدا کنند. با درک نحوه این عملکرد شما می توانید بهبود سئو سایت خود را شروع کنید تا :

  • مشتریان محصولات و خدمات شما را از طریق بهبود سئو وب سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر ببینند.
  • ارتباط محتوایی لازم را در صفحات وب سایت خود با کلمات کلیدی هدفگیری کنید.
  • ترافیک ارگانیک بازدیدی مناسبی برای صفحات سایت خود بوجود بیاورید.

۱۲ راهکار بهبود سئو سایت

۱. عنوان صفحات (Title Tag)

با استفاده از تگ عنوان، عنوان صفحات در نتایج موتورهای جستجوگر نمایش داده می شوند. تگ عنوان به کاربران و موتورهای جستجو می‌گوید که عنوان این صفحه مشخصاً چیست؟ تگ عنوان در تگ هد در فایل HTML قرار می‌گیرد. با ایجاد عناوین ویژه برای صفحات وب سایت شما مسیر بهبود سئو سایت خود را شروع می‌کنید.

در نظر داشته باشید صفحات با عناوین تکراری برای موتورهای جستجو دو صفحه با یک مطلب یکسان در نظر گرفته می‌شوند، در صورتی که امکان دارد دو صفحه با عناوین یکسان دارای مطالب یکسانی نباشند.

تگ عنوان معمولاً در اولین خط در نتیجه جستجوی مرتبط با وب سایت در صفحات نتایج جستجو نشان داده می شود. کلماتی که در عناوین صفحات قرار می‌گیرد به صورت پر‌رنگ (Bold) در نتایج جستجو مشخص می‌شوند که به کاربران در تشخیص ارتباط صفحه جستجو شده با کلمه پرس و جو شده توسط آنها کمک می‌کند.

عنوان صفحه اصلی وب سایت شما (Index Page) می‌تواند نام وب سایت یا نام برند شما باشد و یا شامل اطلاعات مهم دیگر مانند محل فیزیکی شرکت یا مطالب مهم دیگر باشد. عنوان صفحه اصلی سایت ما نام تجاری و کیوردی است که می‌خواهیم موتورهای جستجو روی آن تمرکز کنند.

استفاده از تگ تایتل برای بهبود رتبه سایت
استفاده از تگ تایتل برای بهبود سئو سایت

کاربر به جستجوی کلمه شرکت آوادیس می‌پردازد. صفحه اصلی به عنوان نتیجه جستجو به همراه عنوانی که در خط اول لیست شده است مشخص می‌شود. اگر کاربران روی نتیجه کلیک کنند و صفحه را بازدید کنند عنوان صفحه در بالای مرورگر مشاهده می‌شود.


انتخاب عنوان صحیح

برای بهبود سئو سایت خود عنوانی را برای صفحات وب سایت انتخاب کنید که با موضوعات محتوای صفحه وب ارتباط دقیقی داشته باشد و محتوای آن صفحه را توضیح دهد.

در انتخاب عنوان صحیح این اشتباهات را نکنید :

  • انتخاب عنوانی که اصلاً به موضوع مطالب داخل صفحه ارتباطی نداشته باشد. 
  • استفاده از عناوین از پیش تعیین شده و مبهم مانند”untitled” و یا “new page1”

انتخاب عنوان یونیک

هر یک از صفحات وب شما باید تگ‌های عنوان ویژه و یونیک خود را داشته باشد تا گوگل تفاوت یک صفحه را از صفحات دیگر تشخیص دهد.

در انتخاب عنوان یونیک برای صفحات این اشتباه را نکنید :

  • استفاده از تگ‌های عنوان یکسان برای همه صفحات وب سایت یا گروهی از صفحات وب سایت

نگارش عنوان بصورت خلاصه و موثر

عناوین می‌توانند خلاصه باشند و حاوی اطلاعات مفید و مؤثر نیز باشند. اگر عناوین طولانی باشند در نتیجه صفحات جستجو بخشی از آن نمایش داده می‌شود.

در نگارش عنوان این اشتباهات را نکنید :

  • استفاده از عناوین طولانی که برای کاربران مفید نیستند.
  • استفاده کردن از لغات کلیدی بدون استفاده در بین تگ‌های عنوان.

۲. تگ توضیحات صفحات (Description Tag)

خلاصه‌ای از محتوای سایت در تگ توضیحات نوشته می شود. تگ های توضیحات در سئو به گوگل خلاصه‌ای از مطالب آن صفحه را معرفی می‌کند. زمانی که باید برای عناوین صفحات از یک عبارت کوتاه یا چند لغت استفاده کنیم، می‌توانیم از یک جمله یا یک پاراگراف کوتاه در متا تگ‌های توضیحی استفاده کنیم.

متا تگ‌ توضیحات اهمیت زیادی در بهبود سئو وب سایت شما دارند و گوگل آن را به عنوان منتخبی از محتوای صفحه وب سایت شما در نظر می‌گیرد. وبلاگ اصلی وب مستر گوگل (Google Search Central Blog) مطالبی جهت ارتقا محتوای توضیحی بخش‌های وب سایت شما به همراه روش‌های بهتر و بیشتر نحوه استفاده از تگ‌ توضیحات ارائه کرده است.

نوشتن صحیح متاتگ توضیحات برای بهبود رتبه سایت در گوگل
نوشتن صحیح متاتگ توضیحات برای بهبود رتبه سایت در گوگل

لغات برگزیده جستجو شده توسط کاربران در صفحه نتایج جستجو (SERP) به صورت بولد نمایش داده می شود. این حالت به کاربران این نشانه را می‌دهد که متن داخل صفحه با محتوایی که آنها به دنبالش هستند مطابقت دارد. مثال تصویری بالا نمایانگر بخشی گزیده از وب سایت است که در توضیحات متاتگ آن مطالب صفحات داخلی نمایش داده می‌شود.


خلاصه نویسی متاتگ توضیحات

توضیحاتی را در متاتگ‌ دسکریپشن بنویسید که هم اطلاع رسانی کند و هم موضوع مورد علاقه کاربران باشد زیرا آنها توضیحات متاتگ را به عنوان گزیده‌ای کوچک در نتایج جستجو می‌بینند.

در خلاصه نویسی متاتگ توضیحات این اشتباهات را نکنید :

  • توضیح عمومی صفحه مانند ”این یک صفحه وب است” یا ”این صفحه راجع به رمزارز” است.
  • بخش توضیحات را فقط با کلمات کلیدی پر نکنید.
  • توضیحاتی که ارتباطی به محتوای صفحات ندارد، ننویسید.
  • تمام اطلاعات صفحه را در دسکریپشن ننویسید.

توضیحات یونیک برای هر صفحه

توضیحات متنی یونیک و ویژه هر صفحه، هم به کاربران و هم به گوگل در هنگام جستجوی دامنه وب سایت شما توسط کاربران، کمک می‌کند. اگر سایت شما هزاران و میلیون‌ها صفحه داشته باشد استفاده از متاتگ توضیحات بصورت دستی (غیر اتوماتیک) احتمالاً برای شما کاربردی نیست.

در این حالت باید به صورت اتوماتیک به تولید توضیحات متاتگ بر اساس محتوای هر صفحه بپردازید.

این نکته را به عنوان یک اشتباه در نگارش تگ توضیحات بصورت یونیک بخاطر داشته باشید :

  • استفاده از یک متاتگ دسکریپشن تکراری برای همه صفحات سایت و یا تعداد زیادی از صفحات اشتباه است.

۳. بهبود نشانی‌ها (َURL)

یکی دیگر از راهکارهای بهبود سئو سایت بهینه سازی آدرس های URL است. آدرس‌های ساده و قابل فهم، نوع محتوا و اطلاعات مربوط به آن را به سادگی بیان می‌کند. ایجاد دسته بندی‌ها و نام گذاری مناسب فایل‌ها و سندهای مختلف یک وب سایت به تنهایی برای داشتن یک وب سایت طبقه بندی شده و مناسب کمک نمی‌کند، اما می‌تواند منجر به بهتر شدن عملیات بررسی وب سایت توسط گوگل شود.

بازدیدکنندگان با دیدن یک URL طولانی و عجیب که فقط چند کلمه‌ی آن قابل تشخیص است، گیج می‌شوند. نشانی‌ها می‌توانند گیج کننده و غیرکاربردی باشند. کاربران ممکن است زمان زیادی را صرف خواندن و یا به یاد سپردن URLها و یا لینک دادن به آن صفحات کنند، مخصوصاً وقتی که URLها پارامترهای غیر قابل تشخیصی را مثل “؟” را نمایش می‌دهند.

معرفی ساختار URL صفحه وب
معرفی ساختار URL صفحه وب

استفاده صحیح از کلمات کلیدی در URL

استفاده از لغاتی مرتبط با محتوا و ساختار سایت، در URLها برای بازدید کنندگان کاربردی‌تر است. بازدید کنندگان به راحتی آنها را به خاطر می‌سپارند و با رضایت بیشتری به آنها وارد می‌شوند یا لینک می‌دهند.

در ساخت URL های صفحات وب سایت خود این اشتباهات را نکنید :

  • استفاده از آدرس URLهای طولانی با پارامترها و شناسه‌های اضافی.
  • استفاده از صفحات با اسامی پیشفرض و طبیعی مانند “page1.html”. 
  • استفاده از یک لغت بیش از اندازه مانند “baseball-cards- baseball-cards- baseballcards.htm”

ایجاد ساختار دایرکتوری در URL

استفاده از ساختار دایرکتوری، محتوای شما را سازمان یافته می‌کند و بازدیدکنندگان براحتی متوجه می‌شوند که در کدام صفحه از سایت شما هستند. برای نمایش نوع محتوای استفاده شده در URLها سعی کنید از ساختار دایرکتوری استفاده نمایید.

در ایجاد ساختار دایرکتوری در آدرس نشانی های صفحات این اشتباهات را نکنید :

  • استفاده از دایرکتوری‌های تو در تو مانند “…/dir1/dir2/dir3/dir4/dir6/page.html”،
  • انتخاب اسامی نامناسب برای دایرکتوری ها که هیچ ارتباطی به محتوای آنها ندارد.

ساختار آدرس دهی صحیح

یک ساختار URL منسجم برای صفحات داشته باشید. اگر نشانی های مختلف چند صفحه با هم کنونیکال هستند بدانید که: استفاده از لینک تغییر مسیر ۳۰۱ (redirecting 301) برای اصلاح آدرس‌های صفحات می‌باشد. اگر نتوانسید از تغییر مسیر برای اصلاح URLها استفاده کنید، می‌توانید از “rel=canocical” استفاده کنید.

از انجام دادن موارد زیر در آدرس دهی اجتناب کنید:

  • صفحاتی با محتوای یکسان با دسترسی از یک subdomain و دایرکتوری ریشه: “domain.com/page.htm” و “subDomain.com/page.htm”،
  • استفاده از حروف بزرگ و عجیب و غریب برای URLها – بیشتر کاربران انتظار دارند حروف کوچک را در URLها ببیند که به خاطر ماندن URLها در حافظه کمک می‌کند.

4. طبقه بندی بر اساس اولویت صفحات وب سایت

کدام محتوا در وب سایت شما اهمیت بیشتری دارد؟ گوگل نقش هر صفحه از وب سایت را بر اساس فاکتورهای خود درک می‌کند و به آن اهمیت می‌دهد. تمامی سایت‌ها صفحه اصلی (Home Page) و یا صفحهات پایه دارند. صفحه پایه صفحه‌ای است که بازدید‌کنندگان بیشترین بازدید را از آن صفحه دارند و بازدید دیگر صفحات وب سایت را معمولاً از این صفحه شروع می‌کنند.

برای طبقه بندی صفحات وب سایت بر اساس اولویت این سوالات را از خود بپرسید :

  • بهترین روش برای دسته بندی خدمات و یا محصولات شما چیست؟
  • آیا این نوع دسته بندی‌ها به راحتی در اختیار مخاطبان شما قرار گرفته است؟
  • آیا راهی برای بازگشت و انتخاب دیگر مسیرها در صفحات داخلی وب سایت شما وجود دارد؟
  • آیا از کلمات مناسبی برای راهنمایی مخاطبان برای انتخاب مسیر استفاده شده است؟
  • آیا نقشه وب سایت خود را تهیه کرده‌اید؟

استفاده از بردکرامب

بردکرامب (Breadcrumb) یک موقعیت یاب و نمایش دهنده مسیر داخلی برای لینک‌های صفحات در بالای هر صفحه است که به بازدیدکنندگان این اجازه را می‌دهد، به راحتی به دیدن صفحات قبلی بپردازند و یا به صفحه اصلی بروند. استفاده از بردکرامب به بهبود سئو وب سایت شما کمک زیادی می کند.


نقشه وب سایت

نقشه سایت برای کاربران و موتورهای جستجوگر متفاوت است و یکی از موارد مهم در بهبود سئو سایت است. اما تفاوت این دو نقشه در چیست؟

۱- نقشه سایت HTML، یک صفحه ساده است که ساختار وب سایت شما را نمایش می‌دهد و معمولاً شامل یک فهرست بر اساس سلسله مراتب صفحات شما می‌باشد. بازدید کنندگان معمولاً اگر مشکلی در پیدا کردن صفحه مورد نظرشان داشته باشند از این صفحه دیدن می‌کنند. موتورهای جستجو با وجود این صفحه می‌توانند یک بررسی و جستجوی مناسب بر روی تمام سایت شما انجام دهند. این نکته را فراموش نکنید که این صفحات بیشتر برای بازدید کاربران طراحی شده است.

۲- نقشه سایت به صورت فایل xml به گوگل صفحات سایت شما را معرفی می کند و باعث خزش و یافتن صفحات شما توسط گوگل است.

اشتباهات مانند این موارد را در تهیه نقشه سایت خود انجام ندهید: 

  • عدم بروزرسانی نقشه سایت
  • وجود لینک‌های شکسته در نقشه سایت
  • عدم دسته بندی صحیح نقشه سایت که موجب سر‌در‌گمی کاربران است.

۵. تجربه کاربری مناسب در وب سایت

ارائه تجربه کاربری پیمایش صفحات

حرکت کاربران از صفحات ابتدایی به صفحات داخلی و همچنین حرکت در بین صفحات داخلی را بررسی کنید و سعی کنید راه‌های مناسبی برای سهولت در این دسترسی به صفحات دیگر ایجاد کنید که به بهبود سئو سایت شما کمک کند. در صورت نیاز صفحاتی برای بررسی راحت کل سایت ایجاد کنید و از آنها به صورت کاربردی در ساختار لینک‌های داخلی خود استفاده کنید.

در ارائه تجربه کاربری پیمایش صفحات از این اشتباهات اجتناب کنید :

  • ایجاد لینک‌های غیر مرتبط
  • تقسیم کردن بیش از اندازه محتوای وب سایت به طوری که کاربر برای دسترسی به مطلب مورد نظر خود تعداد زیاد کلیک کند.

لینک سازی داخلی با متنها (Anchor Text)

استفاده از انکور‌تکست برای ایجاد لینک‌ها برای حرکت و بررسی صفحات به موتورهای جستجو در درک بهتر و ساده تر شدن جستجوی صفحات و یا استفاده از لینک‌ها و یا مسیریاب‌هایی که از دراپ داون، عکس و یا انیمیشن در آنها استفاده شده است، به کاربران کمک می‌کند.


طراحی صفحه ۴۰۴

کاربران معمولاً با استفاده از دنبال کردن لینک‌های شکسته یا نوشتن آدرس‌های اشتباه به صفحاتی از سایت شما که وجود ندارد وارد می‌شوند، استفاده از صفحات مناسب طراحی شده ۴۰۴ باعث می‌شود که کاربران به صفحات با لینک‌های درست مراجعه کنند. این کار باعث افزایش تجربه کاربر در بررسی صفحات نیز می‌شود.

صفحه ۴۰۴ باید شامل لینک به صفحه اصلی و یا صفحه ریشه داشته باشد، به صفحاتی با محتوای مرتبط اشاره کند و یا به محتوای مورد نظر مربوط شود. گوگل می‌تواند شما را در درست کردن یک صفحه ۴۰۴ کمک کند که می‌توانید این صفحه را در وب سایت خود جا گذاری کنید و به صورت اتوماتیک امکانات مفید را به شما نمایش می‌دهد. می توانید برای یافتن لینک هایی که در وب سایت شما منجر به 404 شده اند از سرچ کنسول کمک بگیرید.

اهمیت صفحات 404 در بهبود سئو سایت
اهمیت صفحات 404 در بهبود سئو سایت

برای صفحات 404 وب سایت خود اشتباهاتی مانند این موارد را انجام ندهید : 

  • اجازه ندهید که صفحات ۴۰۴ شما در گوگل فهرست شود.
  • مطمئن شوید که وب سرور شما برای دادن کد وضعیت ۴۰۴ http برای صفحاتی که آدرس آنها وجود ندارد، تنظیم شده باشد.
  • از جملات مبهم مثل پیدا نشد و یا ۴۰۴ و یا هیچ صفحه‌ی ۴۰۴ پیدا نشده است استفاده نکنید.
  • از طراحی متفاوت صفحه ۴۰۴ با دیگر صفحات خود اجتناب کنید.

۶. همه چیز محتواست

تولید محتوا با کیفیت

کاربران وقتی محتوای خوب را می‌بینند، می‌شناسند و می‌خواهد دیگران را به سمت آن راهنمایی کنند. اینکار از طریق پست‌های وبلاگ‌، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، فروم و سایر راهکارها اجرایی است. محور اصلی صحبت ما این است که چه چیزی باعث ساخت و ایجاد اعتبار وب سایت برای کاربران و گوگل می‌شود و به‌دست آوردن این اعتبار به ندرت با عدم تولید محتوا با کیفیت صورت می‌گیرد.

محتوای یونیک جذاب و قابل استفاده برای کاربران خود تولید کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید. به نیت کاربران جستجو کننده در هنگام تولید محتوا خوب فکر کنید. سرچرهای پیشرفته تر از کلمات کلیدی متنوعی جهت جستجوی خود استفاده می‌کنند. برای پیدا کردن کلمات کلیدی جستجو شده مرتبط با محتوای خود، می توانید از ابزار سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.


خوانایی محتوا

کاربران از محتوا با خوانایی خوب لذت می‌برند. در نگارش محتوای خود این اشتباهات را انجام ندهید :

  • از نوشتن محتوا با غلط املایی و نگارشی پرهیز کنید.
  • تبدیل متن‌ها به تصویر و استفاده از این تصاویر به جای متون

انسجام محتوا

محتوای صفحات وب سایت خود را منسجم کنید. بطوریکه کاربران درک خوبی از شروع و پایان محتوا داشته باشند. استفاده از جدول محتوا بسیار در انسجام محتوای شما کمک می کند.

این اشتباهات را در انسجام محتوای خود نکنید :

  • نمایش محتوای وب سایت بدون پاراگراف بندی، عنوان بندی یا دسته بندی.

تولید محتوا جدید یونیک و منظم

تولید محتوای جدید باعث حفظ کاربر فعلی و بازدید کاربران جدید است و سیگنال های خوبی هم به گوگل می دهد.

در تولید محتوای خود این اشتباهات را انجام ندهید :

  • کپی محتوا
  • استفاده از مطالب یکسان و تکراری در قسمت‌های مختلف وب سایت
  • استفاده از قطعه های محتوای مشابه در صفحات مجزا

تولید محتوای هدفمند

در صورتی که محتوای شما بر اساس نیاز کاربران تولید شود، مطمئن باشید که صفحات سایت شما در نتایج گوگل قابل دسترسی خواهد بود و نتایج خوبی بهمراه دارد.  

تولید محتوا با کیفیت بر پایه جستجو کاربر
تولید محتوا با کیفیت بر پایه جستجو کاربر

در تولید محتوای هدفمند وب سایت خود این اشتباهات را انجام ندهید :

  • استفاده از کلمات کلیدی غیرکاربردی که مورد هدف جستجوکننده ها نیست. تحقیق کلمات کلیدی به شما در یافتن این کلمات کمک می کند.

۷. انکور تکست (متن لینک Anchor Text)

انکورتکست متن قابل کلیکی است که در بین تگ <a> قرار می‌گیرد و کاربر متن را بصورت لینک می‌بیند و برای رفتن به صفحات هدایت شده توسط آن لینک بر روی آن کلیک می‌کند. این متن درباره صفحه‌ی مقثد به کاربران و ربات‌های گوگل توضیحات اولیه می‌دهد و کمک می‌کند تا محتوای صفحات موردنظر را قبل از ورود به آنها تشخیص دهیم.

لینک‌های صفحات شما ممکن است داخلی باشد (به صفحات دیگری در داخل وب‌سایت شما لینک شده باشد) و یا خارجی باشد (به محتواهای دیگری در سایت های دیگر لینک شده باشد) در هر دو حالت مناسب‌ترین متن لینک، متنی است که باعث راهنمایی و درک بهتر محتوای صفحه مقصد توسط کاربر شود.


انکورتکست توصیف کننده

انکورتکست باید آگاهی کافی درباره صفحه‌ای که به آن لینک شده است را بدهد.

در مورد نگارش توصیفی انکورتکست این اشتباهات را نکنید :

  • نوشتن لغات کلی مانند “صفحه،مقاله،اینجا را کلیک کنید، ادامه مطلب، توضیحات بیشتر، ادامه”.
  • نوشتن متن‌هایی که خارج از موضوع است یا هیچ ارتباطی به محتوای صفحه لینک شده ندارد.

انکورتکست کوتاه و کلیدی

در نوشتن انکورتکست ها حتماً کوتاه بودن و استفاده از کلمات کلیدی صفحه مقصد را فراموش نکنید.

در نوشتن انکورتکست ها این اشتباه را نکنید : 

  • نوشتن انکورتکست بلند بالا مانند جملات بلند و یا یک پاراگراف کوتاه.

ظاهر لینک های انکورتکست

برای کاربران درک تفاوت متن معمولی و متن لینک باید راحت باشد. اگر کاربران لینک‌ها را نبینند مطالب وب‌سایت شما استفاده کمتری خواهند داشت و باید امیدوار بود تا کاربران به‌صورت اتفاقی روی آنها کلیک کنند.

در استایل انکورتکست خود ایت اشتباه را نکنید :

  • استفاده از CSS و یا فرمت متنی خاص که ظاهر لینک ها را شبیه متن‌های معمولی کرده و تشخیص آنها را برای مخاطبان سخت کند.

بررسی کامل لینک سازی داخلی

شما معمولاً به لینک سازی انکورتکست به خارج از سایت می‌اندیشید. اما توجه به متن لینک‌ها در طراحی سایت برای ارتباط داخلی سایت به کاربران و موتورهای جستجو برای بهتر بررسی کردن سایت شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید اشتباهات مانند این موارد را انجام ندهید:

  • استفاده از لغات کلیدی خارج از موضوع و طولانی برای متن لینک، فقط برای موتورهای جستجوگر.
  • ایجاد لینک‌های غیرضروری و بیش‌از اندازه که به بررسی سایت توسط کاربران کمکی نمی‌کند.

۸. سئو تصاویر

برای گوگل هر تصویر توسط تگ آلت (Alt Text) قابل‌ درک می‌شود. بنابراین سئو تصاویر وب سایت اهمیت بسیار زیادی در روند بهبود سئو سایت شما خواهد داشت. تعریف صحیح از ویژگی آلت در تگ تصاویر امکان ارائه توضیحات و اطلاعات جایگزین برای یک تصویر به شما می‌دهد. 

بهینه سازی و سئو تصاویر با آلت برای بهبود سئو سایت
بهینه سازی و سئو تصاویر با آلت برای بهبود سئو سایت

هنگامی‌ که این تصاویر به هر دلیلی در صفحات وب‌سایت شما نمایش داده نشود، این توضیحات جایگزین نمایش داده می شود. وقتی یک تصویر به‌عنوان یک لینک مورد استفاده قرار می‌گیرد متن‌های نوشته‌شده در ویژگی Alt همانند متن و محتوای تگ از اهمیت خاصی برخوردار است.

موتورهای جستجوی تصاویر مانند گوگل (google Image Search) از این توضیحات برای بهبود جستجوی خود استفاده می‌کنند. این روش در طراحی سایت فروشگاهی برای تصاویر محصولات هم بسیار تاثیرگذار و مفید است.


فرمت و دایرکتوری تصاویر

برای ایجاد یک ساختار مناسب و استاندارد، تصاویر خود را در یک شاخه جداگانه ذخیره کنید و از فرمت‌های استاندارد تصاویر استفاده کنید.


نام و توضیحات تصاویر

دسته‌بندی‌ها، نامگذاری و توضیحات آلت تصاویر توسط موتورهای جستجو موردبررسی قرار خواهد گرفت. از نام‌ها و توضیحات کوتاه اما کاربردی استفاده کنید. برای نامگذاری تصاویر از یک قاعده ساده پیروی کنید. حرف اول کوچک و در کلمات بعدی از حرف اول بزرگ استفاده کنید مانند نمونه زیر:

homePageBackGround.jpg, productName.gif


در سئو تصاویر خود از این اشتباهات اجتناب کنید :

  • استفاده از نام‌های معمولی و عمومی برای نامگذاری تصاویر مانند image.jpg, pic.gif,1.jpg
  • استفاده از نام‌های بلند و یا جملات بلند برای توضیح تصویر
  • پر کردن توضیحات آلت تصاویر با کلمات غیر مرتبط

لینک سازی تصاویر

در صورت استفاده از تصاویر برای لینک سازی به صفحات مقصد، توضیحاتتصاویر به گوگل در درک آن کمک می کند. توضیحات تصاویر مشابه توضیحات و محتوای تگ <a> عمل می کند.

در لینک سازی تصاویر این اشتباهات را نکنید :

  • استفاده از توضیحات بلند به‌ عنوان یک حقه اسپمی (spammy).
  • استفاده از تصاویر به‌عنوان منو و لینک‌‌ دسترسی‌های مهم

نقشه تصاویر سایت (Image Sitemap)

نقشه تصاویر سایت می‌تواند در وب سایتهای تصویر محور به بهبود سئو وب سایت کمک کند. ربات خزنده گوگل می‌تواند اطلاعات مناسبمورد نیاز خود را را به‌ وسیله این نقشه‌ به‌دست آورد. این نقشه از نظر ساختار و نوع همانند نقشه XML سایت است.


۹. تگ های هدینگ (Heading Tags)

تگ‌های هدینگ و عنوان برای نمایش مناسب ساختار متن در صفحه به کاربران استفاده می‌شوند و از اهمیت بسیار زیادی در سئو صفحات وب سایت برخوردار است. تگ‌های عنوان دارای ۶ سایز هستند اولین تگ آن یعنی <h1> شروع کننده و مهمترین آن است و تا تگ <h6> که کم‌اهمیت‌ترین آن است ادامه پیدا می‌کند.

استفاده از تگ هدینگ برای بهبود سئو سایت
استفاده از تگ هدینگ برای بهبود سئو سایت

اندازه تگ‌های عنوان و زیرعنوان هدینگ از اندازه بقیه متن بزرگ‌تر است. استفاده از این تگ برای نشان دادن اهمیت یک عنوان در متن است. مشخص نمودن نکات مهم و عناوین در صفحه و متن باعث راحتی کاربران در خواندن متون و درک درجه اهمیت محتوا می‌شود. در متن‌هایی که دارای دو عنوان است، استفاده از سایزهای گوناگون عنوان حالت سلسله مراتبی به متن می‌دهد و به کاربران اجازه بررسی راحت‌تر محتوا را می‌دهد.

قبل از استفاده از تگ‌های عنوان سلسله‌مراتب و درجه اهمیت عناوین را مشخص کنید و به‌صورت آبشاری به ترتیب از بالا به پایین از تگ‌های عنوان با سایزهای متفاوت استفاده کنید. استفاده مناسب از این تگ‌ها کمک بسیار زیادی به گوگل در شناخت محتوا می‌کند.


سرفصل نویسی با تگ‌های با هدینگ

سرفصل ها در یک صفحه وب با هدینگ نوشته می‌شوند. نوشتن مطالب و اهداف اصلی و فرعی بر روی صفحه کاغذ به شما کمک خواهد کرد که تصمیم بگیرید که از تگ‌های عنوان چگونه استفاده کنید.

در سرفصل نویسی با تگ‌های با هدینگ این اشتباهات را نکنید :

  • استفاده از متن‌هایی که برای معرفی ساختار کلی صفحه غیر مفید است.
  • استفاده از تگ‌های عنوان درجایی که استفاده از تگ‌های <em> و <strong> مناسب‌تر است.
  • استفاده متناوب و زیاد از تگ‌ها با سایزهای مختلف.

محدودیت استفاده از تگ‌های هدینگ

استفاده زیاد از عناوین باعث می‌شود کاربران نتوانند بر روی محتوا تمرکز کنند و بین چند موضوع سرگردان خواهند شد. استفاده بیش‌ از حد از تگ‌های عنوان می‌تواند در رتبه بندی گوگل تأثیر منفی داشته باشد.

استفاده آگاهانه از تگ‌های عنوان یا سرفصل به همراه متن می‌تواند در میزان موفقیت شما در انتقال درجه اهمیت مطالب و حضور موثر در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر تأثیر گزار باشد.
توجه داشته باشید اشتباهات مانند این موارد را انجام ندهید:

  • استفاده بیش‌ازحد تگ عنوان در سرتاسر صفحه. به کار بردن تمام متن در تگ عنوان.
  • استفاده از تگ عنوان فقط برای ظاهر متن و نه برای نمایش ساختار و درجه اهمیت متن در صفحه.

10. فایل robots.txt

فایل robots.txt یک فایل متنی است که اجازه یا عدم اجازه دسترسی به قسمتهای مختلف وب‌سایت را به منظور ایندکس صفحات به موتورهای جستجو می دهد. فایل robots.txt در ریشه یا root سایت شما قرار داده می‌شود.

فایل robots.txt و اجازه دسترسی به موتور های جستجوگر
فایل robots.txt و اجازه دسترسی ایندکس صفحات به موتورهای جستجوگر

اگر می‌خواهید که مانع جستجو صفحه وب‌سایت خود توسط جستجوگران شوید سرچ کنسول گوگل به شما کمک خواهد کرد یک فایل robots.txt را با استفاده از ابزار robots.txt Generator برای وب‌سایت خود بسازید. اگر سایت شما از زیر دامنه‌ها استفاده می‌کند و می‌خواهید که یک صفحه خاص از یک زیر دامنه جستجو نشود شما باید فایل robots.txt جداگانه‌ای برای زیر دامنه خود ایجاد کنید چون کاملاً دو هویت مجزا هستند.


۱۱- لینک Nofollow

استفاده از رل نوفالو در لینک سازی خارجی

قرار دادن خصوصیت rel=nofollow در یک لینک به گوگل می‌گوید که این لینک مشخص در سایت شما نباید دنبال شود و یا اینکه وب‌سایت شما اعتبار وب‌سایت لینک شده را تائید نمی‌کند.

استفاده از خصوصیت rel=nofollow در چه زمانی مفید است؟

استفاده از نوفالو nofollow در لینک
استفاده از رل نوفالو nofollow در لینک سازی خارجی

اگر وب‌سایت شما دارای وبلاگ با امکان کامنت گذاری عمومی است لینک هایی که در داخل کامنت ها وجود دارد ممکن است وب‌سایت شما را به صفحاتی ببرد که ا زنظر شما مورد تائید نیست و به سئو سایت شما آسیب جدی برساند. قسمت کامنت ها می‌توانند هدف خوبی برای اسپمرها باشند. استفاده از خصوصیت rel=nofollow می‌تواند در اینجا به کمک شما بیاید و به شما این اطمینان را بدهد که اعتباری را که با زحمت کسب کرده‌اید به‌وسیله اسپمرها از بین نخواهد رفت.


جلوگیری از اسپم با رل نوفالو

بهتر است که به‌صورت اتوماتیک رل نوفالو “rel=nofollow” را برای لینک‌های موجود در صفحات کامنت کاربران خود اضافه کنید. بسیاری از سیستم‌های وبلاگ به‌صورت اتوماتیک از این خصوصیت پشتیبانی می‌کنند. توجه داشته باشید که این اتفاق ممکن است در هر قسمت از وب‌سایت شما که یک کاربر توانایی ارسال کردن متن و کد Html در آن را دارد اتفاق بیافتد. می‌توانید از Captcha برای جلوگیری از ربات‌های اسپمر در قسمت کامنت ها استفاده نمایید.


استفاده از رل نوفالو برای لینک دادن به محتوایی خاص

محتوایی نوشته‌اید و می‌خواهید یک وب‌سایت را به‌ عنوان مرجع در نظر بگیرید، اما نمی‌خواهید که شهرت و اعتبار صفحه خود را هم در این راه از دست بدهید. برای مثال تصور کنید که شما یک پست وبلاگ با موضوع “جلوگیری از لینک های اسپم در وب سایت” نوشته‌اید  و می‌خواهید سایتی را که اخیراً باعث اسپم شدن کامنت‌های شما شده است معرفی کنید و به سایت‌های دیگر هشدار دهید. برای لینک دادن به همچین وب سایتی بهترین راه استفاده از نوفالو است تا اعتبار وب سایت شما حفظ شود.

چگونه تمامی لینک‌های یک صفحه را nofollow کنید؟

اگر می‌خواهید تمام لینک‌های صفحه از خاصیت nofollow پیروی کنند، می‌توانید از خصوصیت “Nofollow”  در متاتگ head استفاده کنید.


۱۲. تبلیغات

تبلیغات با دریافت بکلینک

گوگل می‌داند که شما می‌خواهید دیگران را از زحمت‌های کشیده شده خود برای آماده‌سازی و تولید محتوا، مطلع کنید، در نتیجه لینک‌های سایت را بتدریج از طریق جستجوی محتوا شما کشف می‌کند. تبلیغات در سایت های دیگر، سرعت کشف محتوای شما را افزایش می‌دهد.

استفاده افراطی از روشهای لینک بیلدینگ می‌تواند به شهرت و اعتبار وب‌سایت شما لطمه بزند. مهم‌ترین نکته در پیشرفت یک کسب و کار آنلاین، نحوه ارائه خدمات و محتوای مفید است.


تبلیغات در وبلاگ‌ها و فروم ها

انتشار مطالب در بخش وبلاگ سایتتان به بازدیدکنندگان اطلاع می‌دهد که مطلبی جدید به‌ روزرسانی شده است. این بهترین روش برای معرفی خدمات و محتوای جدید است. مدیران وب سایت‌های دیگر که مطالب وب‌سایت شما را با روشهای مختلف دنبال می‌کنند، می‌توانند معرف وب‌سایت شما نیز باشند و باعث افزایش ترافیک سایت شما شوند.


ثبت موقعیت در نقشه گوگل (Google Map)

تعیین موقعیت مکانی در نقشه گوگل با هدف بهبود سئو سایت
تعیین موقعیت مکانی در نقشه گوگل با هدف بهبود سئو سایت

شناخت و فعالیت در سوشال مدیا

شبکه‌های اجتماعی مختلف را با هدف تعاملات بیشتر و به اشتراک‌گذاری محتوا بشناسید و فعالیت در آنها را برای پیشبرد اهدافتان شروع کنید.

برای فعالیت در شبکه های اجتماعی از این اشتباهات پرهیز کنید :

  • تبلیغ محتوای خیلی کوتاه و جدیدی که ایجاد کرده اید
  • تولید محتوای غیرکاربردی صرفاً جهت قرارگیری در نتایج بالای گوگل
  • رمزنگاری کردن محتوا و یا استفاده از رمز عبور برای یک صفحه

ساخت گروهی از وب سایت‌ها با اهداف مشابه

وب سایت‌های بسیاری با اهداف و محتوای یکسان وجود دارند. ایجاد گروهی وب سایت هم هدف می‌تواند در پرورش ایده‌های جدید و همچنین پیشرفت اهداف جمعی و همینطور بهبود سئو سایت شما تأثیرگذار باشد.


کلام آخر

در این آموزش به طرح کلیات و اشتباهات هر کدام از این راهکارهای مورد نیاز در بهبود سئو سایت پرداختیم. نکته های بسیاری در هر کدام از مراحل سئو وب سایت وجود دارد که با شروع این پروسه با آن دست و پنجه نرم می کنید. در هیچ کجای این پروسه دلسرد نشوید و همیشه اطلاعات خود را بروز کنید. در آخر نظر خود را با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیاز : / 5. تعدا آرا :

ثبت امتیاز شما به این مطلب

شما نظری در این مورد ندارید؟